Partea I - Chiar şi visul visează
Sculptură în inima de piatră a lumii
viaţa asta este
întinderea vastă
a unui vis
în care meditează
doar umbrele
iar eu
îmi iau în mâini
cuvântul
dur ca o daltă
şi sculptez
în inima de piatră
a lumii
chipul lui
Dumnezeu
pretutindeni
statui lăcrimând
aşteaptă să bată
clopotul sângelui
pretutindeni
cea din urmă cenuşă
se aşază liniştit
pe pământ
Chiar şi visul visează
cât trăieşti
tot ce face
parte din tine
visează
chiar şi mugurii
de pe şira spinării
visează să devină frunzele
unui arbore mereu tânăr
şi falnic
chiar şi picioarele visează
să ajungă rădăcini
într-un pământ mănos
în care să nu mai existe
morminte
chiar şi ochii visează
să se deschidă într-o altă lume
în care să nu mai existe
timp, durere, decadenţă
şi umbre
chiar şi urechile visează
să asculte cuvintele mântuitorului
înainte de cina cea de taină cu stelele
chiar şi amorul visează
la o întâlnire
fără mustrări de conştiinţă
cu oamenii admiraţi pe ascuns
în loc să rămână doar
un amor propriu
chiar şi sufletul visează
la sufletul său pereche
şi chiar dacă nu-l găseşte
îi închină monumente de lacrimi
şi-l strigă necontenit
în jungla luxuriantă a minţii
chiar şi inima visează
să bată la nesfârşit
în pieptul lui Dumnezeu
iar bătăile sale
să fie auzite şi simţite
de toţi oamenii
chiar şi creierul visează
ca toate amintirile lui
rămase de izbelişte
să devină poezie
chiar şi visul visează
să nu mai fie
doar un vis
Pâinea viselor
visele sunt pâinea noastră
cea de toate zilele
şi de toate nopţile
vise negre, vise albe
vise intermediare
vise pentru săraci şi bogaţi
vise pentru sănătoşi şi bolnavi
vise înmuiate
în laptele dimineţii
vise înmuiate în oul care
nu mai devine un zbor
vise pe care întindem
untul sărat al plăcerii
şi dulceaţa trandafirie
a sărutului
vise proaspete
vise rumene
vise crocante
vise frumos mirositoare
vise cu foietaj
vise cu răvaş
pentru iubirea din noi
vise cu seminţe care
nu vor încolţi niciodată
vise pentru sfânta
împărtăşanie
vise congelate
vise învechite
vise redospite
în vise de ocazie
vise în supa fierbinte
a lunii de miere
vise în supa reîncălzită
a inutilei iertări
vise servite
cu sentimente
înăbuşite în aburul
viitoarei trădări
sau cu inimi prăjite
în sângele dorinţei
nestăpânite
vise servite cu trupul
ca un peşte marinat
în lacrimi
vise de regim
ca nu cumva
să ne rănim din nou
vise pentru cei
care cer de pomană
vise care nu mai aduc
pe nimeni
înapoi
vise mucegăite
vise aruncate la gunoi
sau la porci
vise...
Vis decapitat
visul meu cel mai frumos
n-o să se mai repete
a fost condamnat
la moarte prin ghilotinare
şi după ce lama
ascuţită a dimineţii
l-a decapitat
capul lui s-a rostogolit
pe treptele care coboară-n abis
iar trupul lui a sângerat
dând naştere unei umbre
care imită viaţa
fără să spună
un cuvânt
Poveşti din aburul uitării
fiecare zi este
un examen al vieţii
iar visul este medalia
de absolvire
pe care o primesc
la lăsarea nopţii
în mod normal
ar trebui să port
pe toţi pereţii
mei interiori
o colecţie
impresionantă
de vise
dar cel care mă premiază
nu-mi dăruieşte vise
făcute din aur
ci vise făcute
din aburul uitării
şi totuşi
în dimineţile în care
mă trezesc şi aburul
încă nu s-a risipit
printre gene
fug repede
iau pixul în mână
şi scriu povestea
visului care m-a făcut
fericit pentru o noapte
această poveste
o dăruiesc oamenilor
iar ei, când o citesc
cuvintele încep să aibă
strălucirea aurului
nu ştiu cât timp
voi continua să visez
însă, chiar dacă voi fi
doar un nor în înaltul cerului
voi vărsa o lacrimă
voi zâmbi
şi, uneori, voi striga
nerăbdător să treacă cineva
la pagina următoare
la visul următor
Amintiri în stare de hibernare
amintirile mele sunt
ca nişte animale blânde
aflate în stare de hibernare
în galeriile minţii
în bârlogul memoriei
în peştera fără fund
a abisului
ele aşteaptă
să-mi spăl mâinile
cu lacrimile redempţiunii
şi să le scot afară
odată cu aburul primăvăratec
al inspiraţiei
ele aşteaptă
să se bucure de lumină
să se hârjonească în libertate
pe foaia de hârtie
iar metaforele lor
cu ochii mijiţi
între realitate şi vis
să trăiască cu speranţa
că vor fi înţelese
şi apreciate
de cei care defrişează
fără nicio milă
pădurile cuvintelor
suficient au trăit
amintirile mele
în tovărăşia întunericului
şi a gândurilor
întoarse cu capul în jos
precum liliecii
suficient s-au hrănit
din propriul lor sentiment
aşa cum animalele se hrănesc
din propria lor grăsime
suficient au stat amorţite
şi înfrigurate fără să simtă căldura
unei mângâieri protective
eu n-am putut să le ofer
în vremuri de restrişte
decât un loc ferit de ochii celorlalţi
un loc în care
doar visele mele au îndrăznit
să arunce din când în când
o privire fugară
Despletirea viselor
suferinţa din dragoste
e ca un pian dezacordat
e ca o pasăre separată de stol
e ca o floare care nu-şi mai întoarce
privirea la soare
e ca ecoul unui adio
care sună repetitiv în urechi
e ca o lacrimă care cade
pe altarul sufletului
precum o picătură
chinezească
de aceea, când ne îndrăgostim
de omul care ne iese în cale
trebuie mai întâi
să ne gândim la salvarea
sufletului său
de exemplu
luăm amintirile
umezite de lacrimi
şi le uscăm pe sfoara de rufe
întinsă între inimi
apoi, le strângem
şi le aşezăm frumos
într-un sertar al memoriei
pe care doar Dumnezeu
îl mai deschide din când în când
pentru a ne recapitula
capitolele vieţii
după aceea ne despletim visele
cu gesturi graţioase
şi cuvinte şoptite
aşa cum se despletesc sălciile
peste ape limpezi
şi ne atingem
aşa cum aripa unei păsări
mângâie cerul
fără să-i rănească
stelele
şi în cele din urmă
când toate dorinţele
se vor alinia precum
planetele
o închidere de pleoape
ca o eclipsă
şi un murmur venit
din adâncuri
Durerea pământului
cine înţelege pământul
cine-i cunoaşte durerea?
pământul acesta
pe care-l batem ca pe un şniţel
cu miliardele de ciocane
ale forfotei noastre continue
pământul acesta
care varsă lacrimi albastre
şi supurează umbre
bolnav fiind de la atâta
moarte ingurgitată
pământul acesta
cu vise magmatice
care se înalţă până la nori
pământul acesta
care sărută cerul
şi rămâne cu buzele
îngheţate
pământul acesta
care-a crezut cândva
că soarele e doar un copil
care-şi întinde
braţele luminoase
pământul acesta
ca un deşert naiv
jinduind după ploaie
pământul acesta
cu pielea brăzdată
de biciul invizibil
al timpului
pământul acesta
care-şi donează sângele
unor creaturi de metal
care-i distrug pădurile
şi liniştea somnului
pământul acesta
plin de ape repezi
care nu se opresc niciodată
să întrebe de ce se surpă malul
sau de ce se formează
o insulă
pământul acesta
care-şi ridică
pumnalele de stâncă în aer
ameninţând nimicul
să stea departe de viaţa
care îi ţine de urât
pământul acesta
ca o floare fără petale
pierdută-n furtuni
cosmice
Vise de cenuşă
zeii s-au adunat
în jurul focului sacru
şi s-au iubit
iar cenuşa împrăştiată
de respiraţia lor
s-a aşezat
pe pleoapele mele
adormite
şi am visat
dimineaţa
m-am trezit
cu un gust de cenuşă
în gură
şi m-am scăldat
într-o lacrimă
înotând printre
nuferii
amintirilor
O doză de ridicol
o doză de ridicol
există în toate minunile
de exemplu poetul
care îşi taie singur
versul după ce-l scrie
este la fel ca omul
care îşi taie creanga
de sub picioare
şi cade îmbrăţişându-şi
propria moarte
de ce a tăiat el acel vers
dacă a fost inspirat
şi plin de viaţă?
de ce are remuşcări?
al cui strigăt l-a auzit în urechi?
o doză de ridicol
există în toate minunile
de exemplu
hârtia este mormântul
unui copac necunoscut
care împrumută numele
unui poet încă-n viaţă
sfântul copac ia prin moarte
asupra sa toate păcatele
unui poet pe care nici nu-l cunoaşte
iar cititorii
mult mai ridicoli
decât poetul şi copacul
în loc să vadă
sacrificiul şi mântuirea
judecă trecutul dubios
al poetului
şi calitatea scăzută a hârtiei
iar dacă mai ies şi foile din carte
cu siguranţă că poemele
au fost atât de slabe
încât şi-au căutat singure drumul
spre coşul de gunoi
da, după cum spuneam
o doză de ridicol
există în toate minunile
Fum
precum fumul locomotivei
se risipesc visele noastre
iar noi ne continuăm drumul
grăbiţi spre niciunde
atâtea trenuri
care vin şi pleacă
iar când trec
unul pe lângă celălalt
fumul se amestecă aşa cum
se amestecă fumul lumânărilor
cu care se pomenesc
viii şi morţii
atâtea linii ferate
asemenea liniilor
din palmele tinere
sau îmbătrânite
atâtea gări ale iubirilor
fluturând din batiste
parfumate cu amintiri
atâtea macazuri
schimbând destine
neîmplinite
atâtea tuneluri care trec
prin inimi de piatră
mai repede decât trece
viermele prin măr
atâta fum
ridicându-se până la nori
împrumutând chipul
tuturor oamenilor
care ne-au aprins
jarul sentimentelor
fumul ca un duh
care împlineşte
doar dorinţele umbrei
să plouă peste cenuşa cuvintelor
cu lacrimi de tăcere
Maşinăria viselor
de la o vreme
eu sunt un alt eu
ţinut în viaţă
de maşinăria viselor
şi singura modalitate
prin care vă pot spune
cu adevărat cine sunt
este poezia
trebuia să mor mai demult
corabia umbrei
îşi ridicase pânzele
şi aştepta cel din urmă
şi cel mai puternic suflu
dar eu nu-mi strânsesem
toate bagajele
în lume încă mai existau
câţiva oameni
în care rămăseseră
părţi importante din mine
trebuia să le spun
cine sunt
şi să iau înapoi
ce-i al meu
şi tot încercând
să mă recompun
pentru a fi un întreg
gata de plecare
am constatat cu uimire
că eu sunt
din ce în ce mai mult
în ceilalţi
iar ceilalţi sunt
pretutindeni
îi văd pe toţi
şi mă văd şi pe mine
pe corabia unui vis
navigând
pe infinitatea
unei lacrimi
Zbor între două flori
şi visul, şi realitatea
sunt două flori
răsărite din acelaşi bulb
iar noi, precum
fluturii şi albinele
zburăm de la una la cealaltă
hrănindu-ne cu nectarul
şi polenul lor
uneori îngheţăm
când cade imaculata zăpadă
ca un confeti al frigului
ce sărbătoreşte victoria
asupra culorilor calde
uneori revenim
la căldură şi viaţă
când mâinile blânde
ale soarelui
ne scot de sub
pătura albă
şi ne lasă
să ne bucurăm
de zborul nostru
de realitatea noastră
şi de visele noastre
ca o excepţie de la regula
trecerii în uitare
ca un exil
în vise şi trăiri
efemere
ne lasă să ne bucurăm
până la căderea
zăpezii cu fulgi mari
de întuneric
Paradisul visului neîntrerupt
poate că am fost
alungaţi dintr-un vis
fiindcă am deschis ochii
şi am muşcat
din fructul interzis
crescut pe creanga
unei galaxii
iar cel care
ne-a pedepsit
ne mai permite
din când în când
să ne întoarcem
la mici frânturi
din visul de-altădată
pentru a ne aduce aminte
de unde-am plecat
şi cât de bine era acolo
(cu toate că, uneori,
chiar şi-n visele noastre
ispititorul îşi bagă coada
şi ne face să tremurăm
de spaimă)
poate că în felul acesta
ne vom dori întoarcerea
în paradisul visului
neîntrerupt
poate că numai aşa
vom înţelege
că-n viaţa asta
atât cât ne-a mai rămas
de trăit
nu mai trebuie
să ne comportăm
ca nişte viermi
care devorează
fructul pământului
fiindcă aşa nu vom ajunge
niciodată fluturi
vom fi doar hrană
pentru păsările
care se rotesc deasupra
capetelor noastre
lacome
singura noastră şansă
este să ne împlinim
visele frumoase
şi să facem o copie fidelă
a paradisului din care
am fost alungaţi
iar pe copiii şi copiii
copiilor noştri
să-i învăţăm
să nu muşte niciodată
din fructul ispititor
al unei morţi ispititoare
pentru a scăpa de durere
şi alte greutăţi
fiindcă
ceea ce nu vine la timp
nu e niciodată
mântuire
să visăm, să visăm, să visăm
viaţa noastră să fie
un vis neîntrerupt
Dincolo de ultima mască
moartea e ultima mască
pe care-o purtăm
o mască legată
cu sfoara visului
şi sfoara iluziei
o mască pe care timpul
o dezleagă după
ultimul dans
cu amintirile
poetul este singurul
care zgârie această
ultimă mască
cu bisturiul
cuvintelor sale
căutând un zâmbet
luminos
care să-i arate calea
prin negura minciunii
şi-a prefăcătoriei
Un vis ca o mare adâncă
fericirea-i un vis
în care evadez
în fiecare noapte
după ce mă eliberez
din lanţurile
umbrei
un vis
ca o mare adâncă
plină de epavele
amintirilor
în care îmi caut
pierdutele
chipuri
un vis
ca o mare adâncă
din care ţâşneşte
dragostea mea vulcanică
dând naştere
unei insule
de cuvinte
un vis
ca o mare adâncă
în care sufletul meu
e o bulă de aer
care călătoreşte
spre suprafaţă
pentru a umple
cerul
Crucea singurătăţii
doar eu şi umbra
ca o aripă rănită a morţii
pe care-o vindec
cu lacrimi amare
doar eu şi noaptea
ca un mormânt
în care stelele
au fost îngropate
de vii
doar eu şi luna lacomă
cu gura plină
de lumină
doar eu
şi inima împietrită
pe care-o arunc
în apa lină a viselor
în schimbul unor
cuvinte
doar eu şi durerile
ca nişte păsări înfometate
ciugulind din propria mea
existenţă
doar eu şi veninul şarpelui
folosit ca medicament
pentru muşcătura
iubirii
doar eu şi râul sângelui
care se varsă-n abis
luând cu el toate
frunzele amintirilor
doar eu şi oasele
ca nişte pergamente
nedesfăcute
doar eu şi tăcerile
ca nişte bijuterii
pentru sufletul
orbit de frumuseţea
unei femei
doar eu şi amprenta
pe care nimicnicia
o caută în baza de date
a tuturor atingerilor
pentru a-mi spune
că sunt vinovat
de iubire
doar eu şi lacrima
care strigă
după fosta sa viaţă
în care s-a abţinut
să nu curgă
doar eu şi cântecul
care îngenunchează
sărutând crucea
singurătăţii
Un vis întrupat într-o pasăre
iubirea este un vis
întrupat într-o pasăre
călătorind spre cuibul
altor inimi
o pasăre care moare adesea
în desişul unor arbori
ce se gândesc prea mult
la scorburile lor
Cum visez eu
precum arborele
ce visează-n pustiu
glasul pădurii
precum piatra
ce visează pe albia râului secat
mângâierea apei
precum strada
ce visează paşii unor oameni
care n-au mai putut
să se-ntoarcă
precum floarea
ce visează într-un pahar cu apă
pământul din care-a fost
smulsă
precum cenuşa
ce visează pe aripi de vânt
focul din care
s-a desprins
precum steaua
ce visează să fie privită
de cineva care vrea
să-şi împlinească dorinţele
precum norul
ce visează să aibă
chipul celui care l-a creat
precum curcubeul
ce visează să dureze
mai mult decât o mirare
precum pâinea caldă
ce visează să ajungă
pe masa săracilor
precum fântâna
ce visează să răcorească
sufletul călătorului însetat
precum vulcanul
ce visează să acopere cu lavă
toate păcatele lumii
precum cartea
ce visează să fie deschisă
la pagina unde
sângerează cuvintele
Un mănunchi de metafore
chiar dacă viaţa înseamnă
o amintire aflată
în ştreangul iluziei
sau o ploaie care cade
fără milă
peste umbrele cuibărite
la sânul ierbii
chiar dacă la poarta
inimii mele
bate războiul
minţilor înguste
şi sunt nevoit
să-mi strâng aripile
la piept
în loc să zbor
peste întinderi
de pământ şi de ape
chiar dacă întunericul
loveşte cu copita
în temelia viselor
şi singura bucurie
a mării sunt stelele
căzătoare
chiar dacă luna-i
o lacrimă îngheţată
pe obrazul nopţii
iar munţii acoperiţi
de zăpadă
nu-şi pot înmuia
vârfurile în cerneala
cerului
pentru a rescrie
istoria lumii
chiar dacă sunt
cine sunt
un om ordinar în
mulţime
îi râd morţii în faţă
oferindu-i
un mănunchi
de metafore
Trăirea veşniciei
eu am murit mai demult
de atunci am început
să-mi trăiesc
veşnicia
moartea ce va urma
e doar o clipire
când zborul meu
spre mult visatele
depărtări
va atinge
cu-o adiere
blândă
chipul unei
stele
mort şi viu
în acelaşi timp
şi nontimp
este poetul
trăieşte lucid
inconştient şi visând
totodată
iubeşte şi-l cheamă pe Dumnezeu
pentru sfinţirea clipei
inima lui
toacă viaţa mărunt
pentru a o asezona
cu metafore
nu-l plângeţi pe poet
doar sărutaţi-i
mantia de cuvinte
poezia lui
e singura înviere
cu martori
Zbor cu aripi împrumutate de stele
noi am tăiat aripile sufletului
pentru a-l păstra mai aproape
pentru a-l învăţa să vorbească
să cânte, să scrie, să picteze
să sculpteze cu lacrimi
în marmura tristeţii
dar sufletul
poate şi el să zboare
când visăm
şi zboară cu aripi
împrumutate de stele
zboară departe
dincolo de întuneric
acolo unde iubirea
locuieşte într-un gând
nemuritor
un gând învăluit
în urzeala amintirilor
despre oameni
un gând ca o mare taină
pe care sufletul
ne-o spune în vise
fiindcă nu-i place
să se bucure
de unul singur
dar noi adesea
uităm ce visăm
sau nu înţelegem
sau suntem prea grăbiţi
să devorăm iluzii
Zeul imaginaţiei
Te priveam cum aţipeai şi regretam că nu te pot însoţi în visele tale.
Deodată, un zeu de mărimea unui spiriduş ţi s-a aşezat cu grijă pe nas,
şi-a lipit
genunchii de pomeţii tăi ridicaţi şi şi-a fixat vârful pantofilor în
cele mai frumoase două gropiţe din univers, făcându-te să-mi zâmbeşti
aşa cum nu-mi
zâmbiseşi vreodată. Apoi zeul a început să apese blând pe clapele
genelor tale, generând un cântec care ne invita sufletele să ne
părăsească trupurile şi să
danseze în jurul lămpii din odaie. Când m-am trezit, am găsit pe
noptieră un poem semnat chiar de zeul imaginaţiei mele.
Ochelari pentru frumuseţe
Cred c-ar trebui să se inventeze ochelari prin care să-i vedem pe
ceilalţi mai frumoşi decât sunt. Astfel, nu ne vom speria unii de alţii
când ne vom întâlni
prima oară în afara Facebook-ului... Poate c-ar trebui să purtăm aceşti
ochelari peste tot, chiar şi la noi în casă, atunci când vom lua masa în
familie, după o
zi obositoare de Facebook. Poate c-ar trebui să-i purtăm şi când dormim,
ca nu cumva, treziţi de un coşmar teribil, să ne vedem, pentru câteva
secunde, aşa cum
suntem de fapt. Şi când te gândeşti că Dumnezeu ne-a creat după chipul
şi asemănarea sa... Aloo, aloo, sper să nu-i puneţi şi lui Dumnezeu
ochelari în icoane,
în cărţi, pe pereţi... Aloo, aloo...
Biletul de adio
Mă simt atât de mic în faţa frumuseţii tale... Privindu-ţi ochii cu
atenţie, realizez că am în faţa mea două tuneluri cu pereţii superb
coloraţi, iar la capătul
lor se află sufletul tău luminos, aşteptându-mă. Încerc să mă apropii de
tine, dar lacrimile tale mă fac s-alerg pe loc... Într-un final, reuşesc
să mă agăţ de
genele tale, dar ai pleoapele închise. Degeaba bat la poarta lor,
degeaba spun cuvinte magice. Cortina a căzut, spectacolul s-a încheiat.
Tu ai părăsit scena,
iar eu rămân cu amintirile mele şi cu biletul de adio.
Din instinct
ne-am născut goi
şi am primit
doar haina de doliu
a umbrei
iar noaptea
când haina umbrei
stă agăţată
în cuierul viselor
şi întunericul muşcă
din pâinea lunii
simţim cum ne pătrunde
frigul în oase
şi încercăm din instinct
să tragem plapuma
pământului
peste noi
Semne
câteodată ţi se aduce aminte
că totul are un scop
şi-o direcţie
de exemplu
când curcubeul
te lasă să întrezăreşti
puţin din frumuseţea
vieţii ce va urma
când visele par atât de reale
încât începi să plângi
în momentul trezirii
când stelele cad
ca nişte scrisori
în care ţi se spune
că vei ajunge în lumea
în care toate dorinţele
ţi se îndeplinesc
semnele sunt peste tot
oricât ar părea de banal
chiar şi cuvântul e un semn
că sufletul poetului şi Dumnezeu
se gândesc unul la celălalt
în acelaşi timp
dar fiecare mai are de făcut
o lucrare înainte
de marea lor întâlnire
pe falezele
eternităţii
şi copiii care vin pe lume
reprezintă semnul
că încă mai este timp
pentru iubire şi mântuire
că încă mai există loc în ceruri
pentru eternul sărut al luminii
semnele sunt peste tot
un nor voios
o pădure alăptând veşnicia
la sânul ei verde
o apă care se-ntoarce
în propriul ei izvor
spunând o rugăciune
de mulţumire
pământului
un vânt ce mângâie
lanul de grâu
cu mâna lui invizibilă
o umbră adormită
de cântecul inimii
visând un trup de lumină
o mare în care lacrima
se simte în sfârşit împăcată
o floare care face dimineaţa
să plângă cu lacrimi mari de rouă
o pasăre care visează zburând
o carte care vorbeşte
pe limba morţilor
despre tainica lor
îmbrăţişare
semnele sunt
peste tot
Mai mult decât o simplă umbră
umbra
e visul care refuză
să moară
e visul care se umple
până la refuz
cu lacrimi
în care ne botezăm
singurătatea
e reinventarea unei iubiri
fără cuvinte
e orfelinatul unui suflet
părăsit de creier şi inimă
e masca sub care
se ascunde chipul unui zeu
îndrăgostit de vremelnicie
e universul redus
la dimensiunea unui om
care-şi caută jumătatea
printre astre
e cenuşa
pe care-o presărăm pe pământ
după incinerarea
trecutului
Tristeţea
ca un vis căzut
de la balconul inimii
e tristeţea
ca o oglindă
în care te priveşti
şi străinul din faţa ta
refuză să scoată
un cuvânt
ca un mormânt al tăcerii
în care ţi-au fost
îngropate de vii
bătăile inimii
ca o umbră care
îşi strânge bagajele
şi pleacă
lăsându-te singur
ca un paradis
care îşi pierde culorile
şi devine un teritoriu
obscur
ca o eclipsă totală
care acoperă ochiul speranţei
şi îţi lasă sufletul
în beznă
ca o casă părăsită
căreia nimeni
nu-i mai deschide
ferestrele
şi inhalezi mirosul
vechilor atingeri
peste care s-a depus
praful
ca o pânză de păianjen
în care ţi-au fost prinse
amintirile
şi moartea le suge sângele
puţin câte puţin
fără să le ucidă
ba mai mult de atât
le hrăneşte cu iluzii
pentru a le menţine apetisante
până la următorul
festin
am cunoscut tristeţea
atât de bine am cunoscut-o
încât nu o mai pot uita
îi ridic un templu
de metafore triste
şi mă rog la icoana ei
care are chipul de împrumut
al fericirii mele
mă rog să rămân conştient
pentru tot restul vieţii
Operă neterminată
dacă aş putea
să trăiesc un singur vis
din toate visele
pe care le-am avut
până acum aş alege tot viaţa
viaţa, această
melodie la care adaug
partitura inimii mele
viaţa, această
statuie de sare
sculptată de plânsurile mele
deshidratate
viaţa, această
poezie la care adaug
cuvânt după cuvânt
pentru a umple golul
lăsat de plecarea
fiinţelor pe care le-am iubit
viaţa, această
pictură la care adaug
o pată de sânge şi las ca autograf
semnul crucii
Ostatecii durerii
n-ai dreptul să visezi
fără să ştii ce-i durerea
şi n-ai dreptul să fii fericit
fără să ştii ce-i moartea
iată lumea în care trăim
suntem ostatecii îmbrăcaţi
în uniforme ridate
care privesc frumuseţea
prin fereastra cu gratii
a rănii
umbra e doar o insectă
din celula singurătăţii
pe care-o înghiţim cu scârbă
pentru a ne potoli foamea
şi stăm la mila ploii
cu mâinile-ntinse printre gratii
sufletul e doar o fântână
otrăvită cu iluzii obscene
în care se îneacă speranţa
inima, neobosita inimă
bate cu disperare
la porţile nemuririi
şi nu primeşte
niciun răspuns
dragostea se spânzură
de o pleoapă
şi tot ce rămâne din ea
e lacrima pe care
o înghite pământul
Scenarii de evadare
între mine şi nemurire
zidul de netrecut al visului
iar eu aştept
să fiu executat
cu faţa la zid
de propria-mi umbră
care m-a găsit vinovat
de trădare!
mi se promite totuşi
că se va deschide
o uşă în zid
şi cei care m-au trimis
să lupt pe frontul vieţii
cu iluziile devoratoare
îmi vor recupera
trupul fără suflare
şi jur c-am tras
la foc automat
cu gloanţele
poemelor mele
până am rămas
fără muniţie
iluziile devoratoare
m-au încercuit
iar creierul meu
a proiectat
pe zidul de netrecut
al visului
scenarii de evadare
de unde să ştiu
că mi se va arunca peste zid
un nou set de muniţie?
Talent
talentul e talent,
chiar dacă scrii mai lent
sau dacă ai lucrat
la foc automat.
talentul e talent
şi este permanent
în cel care-a crezut
în EL, de la-nceput...
talentul e talent
şi este rezistent
în faţa celor răi
ce scuipă-n ochii tăi.
talentul e talent
şi este abundent
în sufletul curat
şi-n gândul luminat.
talentul e talent
şi nu e dependent
de gloata de lingăi
sau cea de nătărăi!
talentul e talent
şi prin comportament,
de-i jalnic e modest,
de-i falnic e protest.
talentul e talent
şi-l las, prin testament,
prin tot ce eu am scris
în viaţa mea vis.
Pădurea arsă
inima şi creierul
sunt cremenea şi amnarul
cu care mi-am aprins imaginaţia
dar imaginaţia mea
nu era o simplă bucată de iască
ci o pădure de gânduri în care iubirea
mă aştepta s-o fugăresc
o pădure care a fost
rapid cuprinsă de flăcări
obligându-mă să mă refugiez
pe malul unei lacrimi
şi-am aşteptat
şi am tot aşteptat
să iasă iubirea din flăcări
cu zâmbetul pe buze
să ne unim corpurile într-o corabie
şi să navigăm pe lacrimă
spre infinit
dar iubirea nu a venit
şi din toată imaginaţia mea
a rămas o tristeţe caldă şi fumegândă
ca o pădure arsă cu alte vise renăscând
din cenuşă
Partea a II-a - După care vis să mă trezesc?
poeme din volume anterioare
Dorm într-o livadă de meri
poate că voi muri într-un vis
în care durerea nu doare
în care singurul coşmar
este viaţa
îmi vor rămâne
doar cele mai grele cuvinte
ca pietrele
pe fundul râului
dorm
într-o livadă
şi sunt pământul
visându-se iarbă
iarba visându-se floare
floarea visându-se măr
trăiesc în lacrima unui univers
aflat în lacrima unui univers şi mai mare
dorm până când mi se termină visele
poate că voi muri
în floare
Orfelinat celest
moto: dacă la început a fost cuvântul pot spune că Dumnezeu a fost poet
şi a creat universul aşa cum şi eu am creat poezia mea
nu m-am gândit niciodată că aş putea trăi în visul unui copil
şi oricât aş scotoci, nu i-aş găsi niciodată marginile.
sunt învăţat să cred că exist, iar dacă n-aş crede
n-aş mai exista…
supernovele dospeau undeva într-un vis;
copilul le strângea în palme, iar ele explodau.
unele planete erau puse cu dichis,
altele în praful cosmic scindau,
dintre meteoriţi… de-a v-aţi ascunselea, surâdea
şi se năştea în cer o altă stea.
copilul pe zi ce trece simţea nevoia de-a visa
împreună cu altcineva,
o fiinţă după chipul şi asemănarea lui,
să se plimbe cu ea prin univers, haihui,
dar nu ştia câte cuvinte şi ce cuvinte
ar fi fost îndeajuns să-l alinte.
plângea şi în fiecare lacrimă se oglindea
o creatură ciudată, cu forme nedefinite, cu aripile zgribulite.
copilul se întreba … şi se tot întreba:
oare-aş putea plămădi din pământ, suflare şi lacrimi,
din întuneric şi lumină, din fericire şi patimi, un trup şi o umbră?
celui viu i-aş spune bărbat şi l-aş lăsa să se joace,
să vorbească cu a sa inertă jumate;
dar ce se va-ntâmpla când Pământul se va întoarce,
când noaptea va fi zi şi ziua va fi noapte?
oare-aş putea face două lumi diferite
care să se atragă şi să se evite
nedorind să se cunoască vreodată,
o lume de oameni şi o lume de umbre,
trăind şi murind totodată?
oare-aş putea să-i las şi pe ei să viseze
lumi în care să trăiască, fără să graviteze
în jurul visului meu?
Mâncătorii de visuri
Trăim într-o lume de minuni banale
în care răul devine credinţa cea mai de preţ
şi te întrebi de ce strig?
Trezeşte-te, copile,
îţi dăruiesc un nou suflet făurit de inima mea,
încă nestinsă de alizeele dorului!
Te-aştept la statuia ce-şi plânge speranţa
în fântâna dorinţelor,
numai acolo
oamenii sunt fără măşti,
o mie de ochi nemişcaţi
în o mie şi una de nopţi.
Mă rog să plouă peste dunele planetei albastre,
să încolţească seminţele noastre
însetate de iubire.
În depărtare aud cântecul fantomatic
al nibelungilor,
Odin încă-şi mai cheamă bravii luptători.
Bătrâne,
viermii ne surpă vieţile,
suntem marionetele războiului in vitro,
sclavii propriului nostru coşmar.
Azi curcubeul este ucis de zeul smog,
Walhalla a fost înghiţită de mâncătorii de visuri
adulatorii prezentul putred
pe aleea celebrităţilor,
Alte stele răsar, cerul îl ating cu mâna
zeii de râncedă carne.
Trăim într-o lume de minuni banale
în care binele este privit cu răutate şi dispreţ
şi te întrebi de ce n-adorm?
O să ajungem să-l clonăm pe Iisus,
îl vom ucide a doua oară,
cu nepăsare, cu ignoranţă,
cu sânge rece,
îl vom îngropa de viu,
astfel n-o să ne mai orbească
lumina de Paşte.
Vom inventa chiar şi maşina timpului
şi vom fugi în viitorul extatic,
acolo unde clepsidrele
sunt goale.
Îmi vine să m-arunc cu braţele deschise
în somnul adânc,
dar mâncătorii de visuri sunt pretutindeni
şi prefer să scriu şi iar să scriu...
Viceversa
mă zbat între marginile aceluiaşi vis
lăsat în izbeliştea timpului
şi sper să aflu valoarea vieţii
cu mai multe necunoscute
mizând pe dreptatea unei iubiri
începute cu stângul
mă zbat între marginile aceluiaşi timp
lăsat în izbeliştea visului
şi sper să aflu valoarea unei necunoscute
cu mai multe vieţi
mizând pe stângăcia unei iubiri
începute cu dreptul
oricât m-aş zbate
între marginile acestei lumi dintre lumi
între marginile acestui vis dintre vise
între marginile acestui timp dintre timpuri
nu voi afla niciodată calea care mijloceşte
drumul către inima ta
asta pentru că singurul adevăr care mi se permite
este stângăcia inimii şi dreptatea crucii
Nunta de argint
mă întâlnesc prin vise cu fostele iubite
şi le întreb adesea: de ce m-aţi părăsit?
şi îmi răspund mirate, cu genele lipite:
noi suntem tot aicea, tu însă ai murit…
ce viaţă este asta, ca vântul şi morişca?
de ce îi spunem viaţă, când nu ştim ce e după?
de ce iubirea noastră se joacă-ntruna rişca
şi când suntem pe-aproape, pământul o astupă?
mă întâlnesc prin vise cu fostele amante
şi ele mă întreabă… şi nu vreau să le mint;
de la atâtea gânduri şi gesturi dezarmante,
voi celebra cu crucea - o nuntă de argint.
Festina lente
năucitoare clipe, poeme indecente,
aceasta este viaţa, un vis: festina lente,
calvarul cu cocoaşă, copita de argint,
cu fiecare vorbă încerc să nu vă mint,
cu fiecare scrâşnet un gând se domoleşte,
în fiecare faptă o moarte mă păzeşte,
aceasta este viaţa, un vis: memento mori,
adu-mi mereu aminte, pleca-vor călătorii…
la margine de cale doi oameni se iubesc,
privindu-i cu tristeţe şi eu îmbătrânesc…
nu-mi place vinul ăsta cu gust de scorţişoară,
nu-mi place nici izbânda pe calea cea uşoară,
aceasta este viaţa: de gustibus; nu-ţi place?
trăieşte altă viaţă sub altă carapace!
şi crucea, ce e crucea, şi ce poteci arată?
poteca spre vecie şi cea spre niciodată?
şi care dintre corpuri va arde-n crematoriu?
şi lumea, care lume trăieşte-n purgatoriu?
aceasta este viaţa, un veni, vidi, vici,
o scurtă nebunie cu dragoste şi vicii,
tu scrie, lasă joaca, poeme indecente,
aceasta este viaţa, un vis: festina lente!
Drumul oaselor, drumul nepoeţilor
mă întreb, ca de obicei, mă întreb
de care parte a morţii aş vrea să trăiesc
în care viaţă aş vrea să mă nasc
la vie après la vie ou la vie après la mort
în care laborator de vise
aş putea înjunghia
neputinţa?
nu ne merităm nici propria soartă
nu ne merităm nici propria umbră
nu ne merităm nici liniştea absenţei
iubirile noastre nu sunt decât nişte oaze
de singurătate-n vacarmul durerii
cum putem lupta împotriva zeilor
când în fiecare palmă se ridică un templu
al rugăciunii eterne?
cum putem trăi în oglinda
luminilor stinse?
în fiecare dimineaţă, la colţ de stradă
se deschide un magazin cu dorinţe
iubiri de închiriat
copii de adoptat
cineva anunţă ora închiderii
în care laborator de vise
aş putea înjunghia
neputinţa?
Vis cu azalee
încă mă îmbată mireasma ta pe nesfârşita alee
prinsă de coama vântului
te iei la întrecere cu norii
în timp ce copacii se dezbracă
şi fac dragoste
pe covorul de frunze
lângă tine liniştea turbează
închizi ochii şi se aprind lumânările
nenăscute dorinţe tăinuiesc într-un zâmbet
te sărut la colţul gurii
petale sunt buzele tale
orice atingere este o pildă
despre iubire
boboci înfloresc pe cămaşa de noapte
încă te doresc de parcă nu te-aş fi avut niciodată
îmi revin amintiri din altă viaţă
mă întreb de ce îţi face timpul mătănii
iar eu îmbătrânesc
dansând cu fantome
sunt noctambul pe nesfârşita Cale Lactee
ploaia aplaudă la fereastră
când îţi scuturi
din părul tău cârlionţ
azalee
Orbirea trecătoare a visului
unii oameni se trezesc
cu mâinile îngheţate
bâjbâind pe întuneric
după ieşirea de smoală
prin care au intrat
în căutarea unui
suflet pereche
în căutarea unui
tărâm inocent
cu malurile scăldate
de lacrimile sincerităţii
iadul e în ceilalţi
iadul e în noi
iadul e pretutindeni
unde există minciună
să nu mai dăm vina pe Dumnezeu
pentru tot ce ni se întâmplă
binele şi răul sunt orbirea
trecătoare a visului
Fregata de cuvinte
viaţă, mă cucereşti
cu o altă iluzie despre tine însăţi
despletindu-şi visele
într-o frumoasă fregată de cuvinte
iar sufletul, acest bătrân marinar
aflat la timona ta
priveşte mereu înainte
către ţărmul unde pescăruşii
au devenit îngeri
Trepte
şi visul e o treaptă care
ne duce către-un loc
ce nu e vis
e o-mplinire-a gândului
într-un abis
e presimţirea vieţii noastre
viitoare
tot ce am scris
există şi va fi
răstălmăcit de mine-altcineva
nimic nu se va pierde
chiar de-aş vrea
căci şi cuvântul e o treaptă care
ne duce către-un loc
ce nu-i uitare
tot ce visez şi scriu
tot ce iubesc
sunt trepte către lumea
ce-o să fie
de m-a durut şi-am plâns
am redospit
în inimă şi-n suflet
veşnicie
iar de lumini şi umbre
m-au chemat
la hora lor de antice mistere
am tot dansat, am tot dansat, am tot dansat
ţinându-mi ochii sus către repere
către planete, stele, galaxii
acolo unde iarăşi
noi vom fi
După care vis să mă trezesc?
după care vis să mă trezesc
pentru a fi mai aproape
de Dumnezeu?
după visul în care
stelele par a fi
încercările creatorului
de a reda vederea
unui întuneric orb?
după visul în care
durerea palpită
ca un gând abandonat
în neant
iar eu încerc să-mi chem
gândul înapoi
pentru a învinge durerea
prin cuvânt?
după visul în care adevărata iubire
începe cu lacrimi vărsate
pe altarul singurătăţii?
după visul în care
săruturile tremură ca nişte frunze
în bătaia vântului uitării
iar umbrele fug în toate direcţiile
de frica unei îmbrăţişări?
după visul în care
unii oameni ridică statui
alţii le dărâmă
dar prea puţini reuşesc
să le readucă la viaţă?
după visul în care
apa de ploaie se rupe
la naşterea curcubeului
iar noi ne privim chipul
îmbătrânit în bălţi?
după visul în care
te scufunzi în propria suferinţă
pentru a găsi o perlă născută
dintr-un fir de nimic
o poezie pe care nimeni
nu o mai poartă
ca amuletă de protecţie
noroc şi nemurire?
spune-mi tu, celălalt eu
al celeilalte lumi
pe care o port pe umerii
de Atlas al zădărniciei
după care vis să mă trezesc
pentru a fi mai aproape
de Dumnezeu?
Respiraţia umbrei
umbra trăieşte
jumătate din viaţă
în afara omului
iar cealaltă jumătate
în interiorul lui
respirând
vise
Onoarea de a muri în visul cel mai frumos
există şi învieri triste
sunt cele care ne trezesc
din visele
cele mai frumoase
ale nopţilor
ce bine-ar fi
dac-am putea alege visul
în care să murim
definitiv!
şi ce simplu!
dar marele maestru al viselor
nu crede că merităm
această onoare
fără luptă
şi ne mai dă vise
pe care să le visăm
cu ochii deschişi
în toiul zilei
vise care trec
pe lângă noi la o distanţă
suficient de mică încât
să mai sperăm
la viitoare atingeri
vise care ne ridică
ochii spre cer
încât să credem
că zborul este şi al nostru
nu numai al păsărilor
dacă visele acestea
nu se vor a fi împlinite
dacă ne pierdeam curajul
şi motivaţia de a fi
nu vom avea onoarea
de a muri în visele
cele mai frumoase
ale nopţilor
vom muri
bălăcindu-ne în vieţile
noastre călduţe
în urma unei crize
de identitate
La o răscruce de vise
mi-am întâlnit sufletul pereche
la o răscruce de vise
el râdea cu un ochi
imaginându-şi
nişte clipe promise
dar cu celălalt ochi plângea
şi nu se oprea
fiindcă visul meu
nu era deloc aşa cum el
îşi dorea
nu era la fel de cuminte
şi avea prea multe
aripi de cuvinte
cu toate acestea
sufletul meu pereche
mă chema, mă striga
de visul meu
cu braţele sale lungi se agăţa
şi nu mă lăsa să merg înainte
făcându-mă să mă opintesc
din cuvinte
ce-i de făcut, mi-am zis
ce-i de făcut?
şi sufletului meu pereche
pe plac i-am făcut
l-am îmbrăţişat
cu toată dragostea
l-am îmbrăţişat
şi am simţit miros
de carte veche
mirosul meu preferat
din copilărie
când citeam
şi pe toţi eroii
din poveşti îi iubeam
apoi l-am sărutat
cu grijă pe pleoape
şi lui i-a plăcut
atât de mult... atât de mult
încât inima lui Dumnezeu puteam
în el s-o ascult
iar el s-a ghemuit
la pieptul meu
a spus două cuvinte
care însemnau
şi pentru el
şi pentru mine:
tot înainte!
Monumentul visătorilor
cu o singură
deschidere de pleoape
am îmbătrânit şi am pierdut
totul
din mine a mai rămas
doar amintirea unui vis
care se oglindeşte
în fântâna limpede
a dimineţii
aş mai avea
o singură dorinţă
le spun ochilor mei
ca două monede de plumb
aruncate pe fundul
fântânii
vreau cuvântul
să lupt până la capăt
cu iluzia vieţii!
vreau ca în această
ruină a visului
să construiesc un monument
pentru toţi visătorii!
vreau să urc până în vârful
acestui monument
să-mi eliberez fiinţa
într-un ultim zbor de Icar!
să mă ardă dragostea creatorului
până la ultima celulă!
apoi să fiu în armonie
cu iarba şi vastele întinderi
de pământ
un fir din cenuşa mea
s-ajungă pretutindeni
să fiu biografia florilor
lăcrimând
şi seva arborelui care luptă
cu propria sa umbră
până la ultima frunză
care atinge cerul
vreau să cicatrizez
toate rănile
oprind sângerarea
singurei lumi
care ne-a mai rămas!
Secundar
cu ochii deschişi mă visez într-o lume
în care fiecare om este o rotiţă
din pântecul marelui timp
în care fiecare cuvânt
este măsurat cu precizie
de bătăile inimii mele
cu ochii închişi mă trezesc într-o lume
în care fiecare om este un suflu
din pântecul marelui vid
în care fiecare iubire
este măsurată cu precizie
de liniştea absenţei
Autoportret cu ochii închişi
odată cu oamenii mor şi ideile măreţe
moare şi gloria lumii
vanitatea rămâne o zdreanţă
cu care orbii se şterg de lacrimi
ce fericit sunt când vine o poezie la mine
aşa ca un înger ce-şi caută aripile
printre cuvintele mele!
aşa ca o doamnă tăcută şi frumoasă
iubindu-mă departe de ochii lumii
aşa ca între două vieţi, ca între două
pete de sânge, ca între două şoapte
ca între două vise…
aşa ca într-un autoportret
cu ochii închişi
Şamanul timpului
La limita dintre deznădejde şi disperare,
dintre strigăt şi scâncet,
îmi fac culcuş în pântecul clepsidrei,
privind cum nisipul înalţă
piramida tăcerii.
Pe marginile destinului lacom
îmi ţes pânză de rouă,
clipă eternă de dimineaţă
suspendată
între şoaptele inimii.
Sub aripile de ceară ale nostalgiei
îmi îngrămădesc amintirile,
le păstrez pentru ziua în care
sufletul îmi va cerşi
ultimul zbor către stele.
Pe toate potecile gândului
îmi caut neţărmurita fericire,
viaţa mea e un vis
strivit de trecerea
timpului.
Inimă cu perucă
cuvintele sunt decoraţii obţinute
în războaiele minţii
şi fiecare-şi construieşte-o legendă
în jurul propriului nume
şi fiecare-şi dă întâlnire cu moartea
cel puţin o dată în viaţă
rupând o legătură romantică de lungă durată
cu boala, tristeţea, mizeria şi alte amante perfecte
şi ochii lui Dumnezeu care sunt peste tot
şi ţi-e imposibil să scapi de privirea lor insistentă
şi cauţi soluţii inovatoare
să te ascunzi mai bine în tine
până şi inima ta poartă perucă
până şi pentru călătoria din vise
ai nevoie de ghid
Casa de la marginea apei
dacă n-ar fi vântul şi valurile
de-o frumuseţe tragică
sau luciul pe care barca îl tulbură
doar cât să-l răsfeţe
dacă n-ar fi stuful
la buzele căruia peştii bătrâni
aşteaptă nada pescarului
dacă n-ar fi femeia
care-şi ridică bluza încet
de cealaltă parte a lacrimii
lăsând privirii doar semnul din naştere
ca o hartă spre inima ei
dacă n-ar fi casa de la marginea apei
cu pereţii proaspăt văruiţi
în culoarea celor patru anotimpuri
de singurătate
dacă n-ar fi toate acestea
la ce-aş mai visa?
Omul păianjen
să te agăţi de un gând ca de un colac de salvare
atunci când toate apele cresc şi cerul
are culoarea înecului
să te agăţi de proiecţia eului
ce-ţi întinde o mână
din dimensiunea iluziei veşnice
şi să nu ştii cine salvează pe cine
să fii omul păianjen agăţat de razele soarelui
prinzând în culori rogvaiv
speranţele oamenilor
şi lacrimile creatorului aflat
în stare de faliment
de la atâtea vieţi neprofitabile
să nu-ţi trezeşti păsările din tine
te vor lăsa fără anotimpuri
şi inima ta va rămâne
doar un cuib părăsit
să fii un gardian al spiralei
din capcana viselor
Îngeri cu maturizare forţată
până la urmă
tot la aceleaşi compromisuri ajungem
îngeri cu maturizare forţată
rătăcind prin lumi virtuale
în căutarea unui dram de tandreţe
fericirea, o lacrimă
prohibită de zei
gesturi mecanice
impozit pe cuvintele spuse din inimă
chirie pentru lumea pe care-o ducem în spate
nu mai contează nimic
doar legea şi ordinea
chiar dacă sufletul nostru venetic
cerşeşte în haosul cărnii
ne ascundem speriaţi
visăm cu deşteptătorul la tâmplă
jurnal personal cu tristeţi şi angoase
până la urmă...
Neant cu lentile de contact
prin lacrimi tragem de timp în faţa zădărniciei
visele sunt doar nişte monede de schimb
aruncate de zei în palmele cerşetorilor
mutilaţi de amintiri
pe eşafodul dimineţii
ne ghilotinăm şansa unui nou început
şi iată-ne singuri într-o lume
în care speranţa cu aripi de ceară
s-a prăpădit pe stâncile abrupte ale inimii
nici umbrele nu mai leagă prietenii
ne îmbrăţişăm spasmodic absenţele
în faţa neantului cu lentile de contact
Visând nemurirea
stau cu mintea la pândă, cu rana deschisă
ca o floare carnivoră
cuvintele trec prin sângele meu, vin la sufletul meu
să se-mbogăţească de sensuri
iar eu, lacom, le-nchid printre vintre
visând nemurirea
dar cum să rezist, cuvintele strigă-lovesc
îşi cer înapoi libertatea
mă lupt cu preţul vieţii, mă lupt
fie-i pagina uşoară poemului
pe care tocmai l-am ucis
Acest frumos blestem
De ce viaţa ta hârtiei albe se vinde mereu?
(Daniel Corbu)
dar cât mă doare singurătatea asta
în criză de idei, într-un spaţiu isteric
în care tot ce poţi face este să dormi
şi să visezi că eşti Lazăr refuzând învierea
ah, versul, acest frumos blestem înnebunind poeţii
ah, muza, amazoană lăsându-şi sânul
să crească o-cro-ti-tor peste obrazul meu
când mi se zbate ochiul a primejdie
ah, copiii pământului deschizându-şi
gurile cu dinţi de lapte amestecat cu sânge
ah, privirile de vin roşu ale singurătăţii sfidând absolutul
construind piramide din blocuri de ceaţă
ah, versul, acest frumos blestem înnebunind poeţii
piscuri pe care zăpezile cuvintelor nu se topesc niciodată
ape răzvrătite de propria curgere
întorcându-se în propriul izvor
secătuit de dor
priveşte-mi linia vieţii
Charon se plimbă pe marele canal al Veneţiei
lacrimi, fără lacrimi suntem doar nişte bulgări
aşteptând rostogolirea
suntem doar nişte cifre aşteptând pe cineva să ne-adune
pentru a fi mai multe guri înfometate
suntem doar nişte fire de cânepă într-un război de ţesut
şi mă repet şi de ce mă repet repetând repetiţiile
pentru nişte metri pătraţi de viaţă eternă
cu gura plină de ţărână
dintre toţi regii lumii
un singur rege a stăpânit cerul
şi mă-ntreb: de ce tocmai mie mi-e dat
să fiu regele deşertăciunii?
Partea a III-a - Aforisme despre Vis
1. Visăm cu deşteptătorul la tâmplă.
2. Dacă îţi mai aduci aminte de lucrurile frumoase din trecut, îţi
prelungeşti viaţa cu o visare.
3. Visele pe care le uităm, sufletul şi le aduce aminte. Atunci apar
cuvintele şi noi ne odihnim în ele.
4. Toate visele lumii pot încăpea într-o lacrimă.
5. Visul – locomotiva cu aburi a somnului veşnic, oprind la staţiile
zilelor în care admirăm lumea nimănui.
6. Nimic nu este interzis visătorului, dar lumea aceasta nu este un vis,
ci întreruperea lui.
7. Visele mele sunt o amorţire de cuvinte, călătoria dorinţelor într-un
labirint de iluzii…
8. Ce este mai trist ca visul în care tot ce visezi va rămâne visare?
9. Visul – firul ariadnic prin labirintul minţii...
10. Poate că voi muri într-un vis în care durerea nu doare, în care
singurul coşmar este viaţa.
11. Dorm într-o livadă şi sunt pământul visându-se iarbă, iarba
visându-se floare, floarea visându-se măr.
12. Plonjez în apele limpezi ale visului meu prin care se văd toate
pietrele filozofale.
13. Aş vrea să visez, dar visul revarsă prin genele zilei chiar ultima
farsă...
14. Iertate fie-ne visele, căci ele sunt singura noastră abatere de la
predestinaţie!
15. Visele sunt diguri pentru lacrimi neplânse.
16. Visul ne-nvaţă că nu există decât un singur paradis fără coşmaruri.
17. Trăim în secolul vitezei. Chiar şi-n vis suntem mitraliaţi de
secunde.
18. Visul nostru e dezmorţirea de aripi a îngerilor care ne veghează.
19. Ne depăşim limitele doar atunci când visăm. Numai atunci nu ne
aparţinem, fiind parte a unui univers pe care nu simţim nevoia să-l
înţelegem.
20. Înainte de a se topi în palmă, fulgul de zăpadă a visat să ajungă
bulgăre.
21. Visele sunt doar nişte monede de schimb aruncate de zei în palmele
cerşetorilor mutilaţi de amintiri.
22. Până şi pentru călătoria din vise avem nevoie de ghid.
23. Universul e noaptea care precede veşnicia. Deocamdată visăm.
24. Visul e o rană întunecată care supurează iluzii.
25. Visul celor mai mulţi oameni este să aibă tot şi să nu facă nimic.
Nici Dumnezeu nu şi-a permis un asemenea lux.
26. Visele noastre seamănă din ce în ce mai mult cu reclamele
publicitare ale unui neant cu diagonala cât cerul.
27. Şi visul e o treaptă care ne duce către-un loc ce nu e vis. E
o-mplinire-a gândului într-un abis, e presimţirea vieţii noastre
viitoare.
28. Binele şi răul sunt orbirea trecătoare a visului.
29. Eu nu mă predau viselor, eu le cuceresc cu întreaga mea oştire de
cuvinte!
30. Aşa cum valurile mării trasează zilnic graniţa dintre apă şi pământ,
aşa şi visele noastre trasează zilnic graniţa dintre eternitate şi
efemeritate.
31. Sunt pagini pe care le rupem singuri din cartea vieţii noastre,
pagini pe care Dumnezeu le reciclează şi ni le înapoiază ca visuri.
32. Întreaga noastră viaţă atârnă de un vis, aşa cum lacrima atârnă de
genele ochiului care s-a deschis pentru a înfrunta realitatea.
33. Oare chipurile străine ale oamenilor din vis nu sunt, de fapt,
chipurile oamenilor care au încercat să ne spună ceva important în viaţa
reală, ceva
adresat sufletului, dar noi am trecut pe lângă aceşti oameni cu ochii
închişi, rugându-ne să-i uităm cât mai repede, astfel încât micul nostru
univers să rămână
neschimbat?
34. Visele sunt genele false ale nemuririi.
35. Visele nu sunt decât nişte ferestre aburite pe care ne desenăm
amintirile şi speranţele. Iar dintre toate visele, unul singur ne oferă
şi flori
îngheţate.
36. Ce este visul? Un film al nemuririi developat de suflet în camera
obscură a minţii.
37. În fiecare vis suntem injectaţi cu antidot pentru nefericire.
38. Visul e un vas fantomă din care sufletele celor plecaţi nu mai pot
să coboare.
39. Cât trăieşti, tot ce face parte din tine... visează.
40. Chiar şi visul visează să nu mai fie doar un vis.
41. Visele sunt pâinea noastră cea de toate zilele şi de toate nopţile.
42. Fiecare zi este un examen al vieţii, iar visul este medalia de
absolvire pe care o primim la lăsarea nopţii.
43. Şi visele se pot despleti cu gesturi graţioase şi cuvinte şoptite,
aşa cum se despletesc sălciile peste ape limpezi.
44. Poate că am fost alungaţi dintr-un vis fiindcă am deschis ochii şi
am muşcat din fructul interzis crescut pe creanga unei galaxii.
45. Visul e o mare adâncă, plină de epavele amintirilor în care ne
căutăm pierdutele chipuri.
46. Visul e o mare adâncă în care sufletul e o bulă de aer care
călătoreşte spre suprafaţă, pentru a umple cerul.
47. Cea mai frumoasă călătorie din care ne putem întoarce cu cineva de
mână este visul cu ochii deschişi.
48. Cel care îşi face casă în mijlocul cuvintelor va avea întotdeauna
pereţi de trainice vise.
49. Ca să ajungi la inima femeii, nu ai nevoie de harta trupului ei, ci
de harta viselor pe care să le împlineşti împreună cu ea.
50. Noaptea cea mai lungă urmează după amurgul amintirilor. Apoi vom
renaşte din cenuşa unui vis.
-
Aprecieri selective
din perioada 2009-2017 despre poeziile lui Ionuţ Caragea (fragmente
din recenzii, autori în ordine alfabetică):
-
-
« Unul dintre cei mai atipici literaţi de care dispune în prezent
România. Un personaj complex, egocentric şi orgolios, cu o retorică
lirică şi autoscopic-eseistică pe măsură. Ne-am tot obişnuit cu
poeţi modeşti, sau cu unii care mimează smerenia în versuri gâtuite,
ca pe un exerciţiu de autoflagelare publică. Caragea nu face parte
din nici una dintre aceste categorii, scriind cu preţul unei
singurătăţi dobândite prin repudiere. (…) E o altă percepţie a
transcendenţei, aici, mai apropiată de artă, de capacitatea omului
de a crea valori superioare, decât de umilinţă sau de rugăciune.
Voinţa de a fi poet şi de a scrie poezie dobândeşte, astfel, la
Ionuţ Caragea, un înţeles soteriologic. Nu unul stereotipizat, însă,
de cucernicie creştină, ci unul ghidat de orgoliu: doar cel capabil
să se înalţe peste sine şi peste oameni va fi cu adevărat liber şi
va înţelege Sensul... »
(Prof. Univ. Dr. Ştefan BORBÉLY, în revista
Convorbiri literare, 2014)
-
-
« Volumul acesta (v. Cer fără scări),
altminteri întâmpinat auratic de Ana Blandiana şi Jacques Bouchard,
dar şi prefaţat de Ştefan Borbély, poartă în sine armătura unor
texte seducătoare, atinse de marca unui gnosticism paradigmatic,
multe poeme adeverind, iarăşi, că există şi o deconstrucţie a
postmodernismului (pe temeiul conceptului lansat de Brian McHale) în
măsura în care conştientizăm că există în combustiile lumii doar
poezia asigurând „necurmata mişcare”, cum zicea filosoful. Am
intuit, astfel, un timp al poeziei lui Ionuţ Caragea, un eden al
jubilaţiilor când abolirea memoriei nu înseamnă decât o palidă
desferecare din formele unei inadaptări, atitudinea ludică poate fi
un alt mit al genezei, iar morbideţea devine ea însăşi elegie în
spectacolul vestigiilor narcisiste ale fiinţei. E, aici, o
adăpostire cumva deliberat dadaistă a eului sub cupola marelui circ
în care sunt amestecate voit realul şi irealul, marota indecibilului
şi superficiile unui pretins hiperbolizant proiect al „omului care
scrie”, insul definind, singur, tot dramatismul lumii, fundamentat,
desigur, pe iubire. (...) Cartea lui Ionuţ Caragea îl fixează mai
bine pe autor în preajma podiumului care-i aşteaptă încă şi pe
ceilalţi candidaţi. Deocamdată zona aceasta e liniştită, iar
criticul sastisit ar putea scrie doar „cronica unor disperări”. Noi
suntem, însă, extrem de siguri: lecturată atent, cartea aceasta
minunată de poezie contemporană românească ne mântuie pe toţi. »
(Prof. Dr. Ionel BOTA, în revista
Mişcarea literară, 2015)
-
-
« …Dar pentru un poet ”neştiutor care scria poezia exact aşa cum o
simţea şi cum o primea de la sursă” e un semn că încrederea în
virtuţile izbăvitoare ale poeziei e încă intactă. Ionuţ Caragea îşi
subliniază, dar îşi şi pune în valoare această inocenţă formativă
(…) În maniera romantică a revărsării de suflet scrie, cu multă
candoare confesivă, şi Ionuţ Caragea, făcînd doar un pas de la
trăire la scriere. În acest concept, decepţiile sau înflăcărările se
varsă direct în versuri iar filtrul dintre trăit şi scris e tot mai
subţire. Asta şi atunci cînd materia inspirativă o constituie
suferinţele, frustrările şi angoasele, şi atunci cînd poetica se
”pozitivizează” şi vede/simte miracole peste tot. (…) De la
suferinţă la extaz, de la angoasă la iluminare şi de la elegie la
imn ar fi drumul pozitiv şi exemplar al poeziei. În orice caz, Ionuţ
Caragea pe el merge. »
(Prof. Univ. Dr. Alexandru CISTELECAN, în
revista Familia, 2015)
-
-
« „Douămiistul” Ionuţ Caragea, cu o biografie
şi evoluţie spectaculoase, este deja un nume consacrat, considerat
de unii chiar lider de generaţie, ca poet, prozator, eseist, autor
de aforisme, cu peste treizeci de volume... (...) Îmbrăcate în
logosul artei, durerile zbaterii existenţiale pot deveni tămăduire.
Este posibila ţintă a Eului la pătrat, carte care propune ca moto
unul dintre aforisme: „Examenul de capacitate al unui poet este
acceptarea şi înţelegerea suferinţei. Cel de maturitate este
metamorfoza, iar cel de genialitate este transcendenţa.” (...) În
rest, restricţiile prozodice şi de versificaţie au meritul de a pune
la încercare profesionalismul pe care modernii şi postmodernii l-au
supus volatilizării. Cât îl priveşte pe Ionuţ Caragea, el îşi
îngăduie chiar să experimenteze/să se joace, profitabil, precum în
amplul poem, de concentrată formulă polemică Analfabetism literar
(pamflet), construit din catrene-dublet care se derulează,
alfabetic, numai din cuvinte care încep cu o singură literă. »
(Prof. Dr. Theodor CODREANU, în
revista Feed Back, 2017)
-
-
« Poet de o forţă debordantă, tumultuos şi temperamental, Ionuţ
Caragea face ca poezia să ţâşnească precum apa bogată în săruri din
gheizere fierbinţi. Cărţile sale dau impresia unei stări poetice
neîntrerupte şi, mai ales, dau impresia că poetul scrie un poem fără
de sfârşit. (…) Ionuţ Caragea e un poet cu destin, unul din marii
blestemaţi la înalta frazare lirică. I-am urmărit traiectul poetic
de la „M-am născut pe Google” (2007) şi până la această carte densă,
de o forţă lirică neobişnuită şi o unitate stilistică (blazon Ionuţ
Caragea) care impresionează. (…) Transmigrat prin acest volum,
Negru Sacerdot, spre adevărurile simple, spre cântecul
primordial, spre dicţiunea presocratică a ideilor lirice, Ionuţ
Caragea îmi întăreşte credinţa că prin căutările sale în care-şi
poartă harul, prima sa problemă este Poezia, iar ultima, tot Poezia.
(…) Ionuţ Caragea e un poet proteic, în stare să abordeze
experimente la care autorii lirici ai generaţiei sale nici nu
îndrăznesc. Descopăr astfel un virtuoz al versului liber, dar şi al
celui clasic, cu rimă şi ritm, instalat într-o metafizică originală.
Se poate cita din fiecare pagină a cărţii, cu aceeaşi bucurie a
descoperirii poetului autentic. (…) Poet tragic în esenţă,
desfăşurând pe paginile de până acum scenarii originale, atacând
temele mari (dragostea, moartea, patria ca locuire, neantul, abisul
fiinţial), Ionuţ Caragea îşi pune în fiecare text pecetea
originalităţii şi, inventiv, nonconformist, se autointitulează
generatorul unui nou curent literar: Curentul Generaţiei Google. »
(Daniel CORBU, în revista Mişcarea
literară, 2015)
-
-
« Ceea ce mi se pare întru totul de remarcat, ca un fapt pozitiv al
acestor creaţii lirice este, înainte de toate, limpezimea
exprimării, a expresiei artistice, fără a se exersa în tot felul de
artificii prozodice, cum obişnuiesc mulţi dintre mai tinerii noştri
confraţi, considerând că o metaforică mai contorsionată poate da
impresia unei mai profunde gândiri. Nu. Dimpotrivă, Ionuţ Caragea
are un discurs poetic elevat, logic şi cu totul datorat transpunerii
în versuri a gândirii sale, a sentimentelor şi nu mai puţin a
emoţiilor care i-au stimulat şi îi stimulează inspiraţia. E o poezie
a meditaţiei, dacă vreţi, didactice privind rosturile cuvântului şi
ale poeziei. (...) Avem aici o autentică profesiune de credinţă, a
creatorului, a poetului care îşi vede astfel rezultatul
demersului încorporat structural firii. (...) Sunt versuri
epigramatice, multe dintre poeziile sale conţin cugetări şi maxime,
totul ca într-o amplă decantare de înţelesuri existenţiale. Uneori e
cerebral, ceea ce nu diminuează programului său de cunoaştere şi
autocunoaştere. Pentru că Ionuţ Caragea e un artist al cuvântului,
educat, cultivat, robind întru totul creaţiei, după cum se exprima
cândva într-un interviu. Volumul Cenuşa din abis se recomandă
de la sine ca o pledoarie pentru destinul poeziei de azi („poezia
supravieţuieşte”), pentru nevoia de poezie, la drept vorbind, în…
viaţa noastră cea de toate zilele. »
(Prof. Univ. Dr. Constantin CUBLEŞAN, în
prefaţa volumului
"Cenuşa
din abis",
2018)
-
-
« Ionuţ Caragea se arată astfel a fi un poet redutabil, glosând
aidoma celui care vorbeşte de la tribună sau de la amvon, având
conştiinţa clară a concentrării mesajului poetic, în aşa fel încât
textul capătă rezonanţa sonurilor sacralizate. (…) Poeziile lui
Ionuţ Caragea articulează un univers plasat sub semnul cunoaşterii
şi al reprezentării, poetul asumându-şi fără emfază inutilă rolul
celui care adună identităţi într-o macro-identitate, cea care se
poate intui doar poetic, într-o aventură cuprinsă mereu de cele două
reprezentări ale umbrei: „sunt o scânteie prinsă între două umbre/
umbra celui ce sunt şi umbra/ celui care-am fost cândva”. »
(Prof. Univ. Dr. Constantin DRAM, în
revista Feed Back, 2017)
-
-
« Volumul intitulat Suflet zilier semnat de
Ionuţ Caragea reconfirmă modernitatea unui scriitor ferit de
tentaţiile experimentului, dar atras de asumarea realului, a
introspecţiei şi a psihanalizei culturale ce coboară, împreună, prin
fericită osmoză, într-o poezie a existenţei, implicată în devenirea
autorului mai mult decît în delectarea auditoriului ce este luat
drept martor la catastrofe şi accidente, miracole şi magii
personale. Ionuţ Caragea se zideşte, astfel, în materia dintotdeauna
a poeţilor adevăraţi: deghizarea viului în imaginar histrionic.
(...) Dincolo de lectura propriu-zisă a textelor lui Ionuţ Caragea,
interesantă este şi lectura de fundal, a caligrafiei stării de exil
cu care şi acest scriitor, cum şi alţii din diaspora românească
actuală, îşi tensionează şi magnetizează actul literar. Textele
suportă, astfel, o transfigurare din specia iluziei şi a mirajului
întîlnite de cei rătăciţi în deşert. (...) Critica românească
actuală nu este încă suficient de receptivă la aceste subtile
mutaţii ce au loc în literatura română, în natura sa şi în
utilizarea limbii române, datorită scriitorilor români actuali din
exil şi datorită condiţiei lor speciale. În această epocă dominată
de schimbări profunde şi alterări
de esenţe, cînd toată cultura română se modifică prin fenomenele
accelerate şi cantitativ importante pe care le reprezintă exilul şi
tehnologiile comunicaţionale, critica literară funcţionează ca un
instrument vetust, anchilozat, discriminatoriu, care operează fie cu
şabloane autentic (şi bizar) xenofobe (frica, de altădată, de
străini, a cumulat în ultima vreme şi frica de scriitorii români din
diaspora), fie cu respingeri şi plasări ale exilului românesc la
periferia culturii noastre, definită în mod neadecvat, şi astăzi,
numai prin elementele ei geografice statale, deci tributare
primatului autohtonist. Această critică se dovedeşte încă incapabilă
să aloce locul cuvenit scriitorului român din exil, cel care scrie,
adică, în limba română cu o încărcătură şi cu exigenţe psihice (de
comunicare şi de expresie artistică) diferite de cele ale
trăitorului cotidian în limba română, care a rămas la vatră. (...)
Nici Ionuţ Caragea, nici alţi poeţi plasaţi în exilul românesc
contemporan (deşi nu au fost şi dizidenţi politici), nu sînt scutiţi
de tratamente lipsite de adecvare din partea unei părţi a criticii
oficiale din ţară, la care resentimentul şi integrismul xenofob şi
exilofob funcţionează în dauna conştiinţei sănătoase a actului
hermeneutic. Autorul continuă, însă, să-şi utilizeze forţa morală
pentru a hrăni prin cărţile sale credinţa în literatura română, în
etosul şi eposul ei, oriunde în lume se va fi vorbit româneşte.
Autorul îşi asumă cărţile cu forţa interioară a exilatului care
resimte şi respiră o poezie de limbă română ce funcţionează astăzi
ca un semnal de alarmă împotriva dovezilor de disoluţie a
civilizaţiei româneşti. »
(Prof. Dr.
Angela FURTUNĂ, în revista Observatorul din Toronto, 2011)
-
-
« Ajuns astăzi la vârsta maturităţii
creatoare, Ionuţ Caragea (care a văzut lumina zilei la 12 aprilie
1975) are o operă împlinită, în linii mari, configurată, dar cel mai
valoros şi mai reprezentativ volum al său rămâne Mesaj către
ultimul om de pe Pământ (Ed. „Fides”, 2017), titlu inspirat şi
plin de profunde şi tulburătoare semnificaţii, amplu poem sociogonic
şi apocaliptic, dar nu de o tonalitate sumbră şi deprimantă,
dimpotrivă, tonifiantă şi plină de speranţă, pe tema „ultimului om”
sau a „omului postistoric” (…) Volumul se constituie într-o
construcţie unitară, alcătuită dintr-o serie de poeme de mai mică
întindere, dar legate între ele sub raport tematic şi stilistic şi
este departe de a se transforma într-o misologie, pentru că nu are
un conţinut deprimant, cu tot dramatismul existenţei, pe care poetul
nu-l ocoleşte, dimpotrivă, îl accentuează; nu are, cu alte cuvinte,
o reprezentare idilică şi edulcorantă asupra vieţii. Filosofia
„ultimului om” derivă din cea a Arhetipului şi o întâlnim şi
la Eminescu, în Sărmanul Dionis: „În om e un şir de oameni”.
Este filosofia „firului filogenetic”. La I. Caragea, eul liric este
dublu. Penultimul om, care nu poate fi decât istoric, i se
adresează ultimului om, care este şi istoric şi postistoric.
Volumul lui I. Caragea are la bază o „concepţie orfică” şi acesta
este cel mai important lucru, pentru că orfismul exprimă esenţa
poeziei, sinteza muzicii cu verbul. Orfeu, care îşi acompania
versurile la harfă şi cu muzica lui îmblânzea fiarele şi cobora
întreaga natură într-o vrajă extatică, reprezintă prototipul
Poetului dintotdeauna, iar orfismul constituie condiţia primordială
a lirismului. Orfismul este o doctrină soteriologică, o doctrină a
salvării prin poezie. (…) Acest sens soteriologic, al salvării prin
poezie, străbate şi volumul lui I. Caragea. Acesta este mesajul
orfic pe care penultimul om – poetul, vrea să-l transmită ultimului
om de pe pământ. (…) Poemele sunt scrise în vers liber. Nu au rimă,
dar au ritm. Deci, nu sunt lipsite complet de muzicalitate, spre a
se îndeplini condiţia primordială a orfismului. (…) Titlul: Lungă
contemplaţie în faţa ferestrei deschise spre neant este o
admirabilă definiţie metaforică a poeziei. Această poezie este
dedicată lui G. Călinescu, cu un citat în care ilustrul critic îi
deplângea pe creatorii care îşi trăiesc gloria posterităţii încă din
timpul vieţii, deşi incomparabilul nostru magistru şi-a trăit, încă
din viaţă, propria-i legendă. Replica poetului este cum nu se poate
mai sinceră şi concludentă: „eu nu voi muri niciodată”. La puţini
poeţi am întâlnit o credinţă la fel de puternică a salvării prin
poezie, ca la I. Caragea, care mărturiseşte că nu poate trăi fără
poezie. (…) Poezia este numită „respiraţie divină”. Prin poezie,
„Dumnezeu reinventează lumea”. I. Caragea este un antinietzscheian
convins. Unul dintre poemele sale se intitulează chiar „Dumnezeu
nu e mort”. (…) Respingându-l pe Nietzsche, înseamnă că poetul
acceptă transcendenţa. Nu întâmplător, Maria-Ana Tupan, în docta sa
prefaţă, îl numeşte „un mesager al ordinii transcendente”. I.
Caragea are vocaţia eternităţii şi a literaturii şi este un poet cu
destin. Iată că orfismul nu dispare niciodată din poezie, nici din
postmodernism şi generaţiile actuale, nici din „Generaţia Google”.
Din versurile lui I. Caragea se desprinde o adevărată religie a
salvării prin poezie. (...) Ceea ce ne face să credem că Ionuţ
Caragea are toate şansele să rămână în istoria literaturii. »
(Prof. Univ. Dr. Ovidiu GHIDIRMIC,
în revista Scrisul românesc, 2017)
-
-
« ...observ că şi această carte intenţionează să ofere imaginea unui
scriitor temerar şi metamorfotic, decis parcă să nu „ierte” niciuna
din temele canonice, mai vechi sau mai noi, ale poeziei europene. În
Festina lente vom regăsi, între altele, reflecţii despre demiurgia
înţeleasă ca Drog universal şi dragostea prin care se află „rostul
pămîntului”, confruntarea fertilă dintre „războaiele minţii” şi
„coridoarele întunecate ale sîngelui”, suferinţă şi iluminare –
recte, felul în care „te scufunzi în neant/ şi ieşi mereu la
suprafaţă”, ca din misterioasele Epave pe fundul mărilor interioare
etc. etc. O panoplie lirică bogată, din care Ionuţ Caragea pare
totuşi că preferă tot armele propriu-zis poietice. Soarta poeţilor,
Canibalism liric, Casa cuvintelor, Ceai verde cu aromă de nemurire,
Dacă şi niciodată dacă..., Colecţionarul poemelor de unică
folosinţă, Groparul orb şi alte cîteva texte se articulează pe
modelul artei poetice moderne, pentru a da glas fie neliniştilor
unui pasionat explorator prin „jungla cuvintelor”, fie, mai des,
certitudinilor unui Poet prin lumea orbilor, ales încă din naştere
să risipească frumuseţi iluminatorii: „la naştere am rupt tăcerea ca
pe un cordon ombilical/ şi am rămas să trăiesc, hrănindu-mă/ singur
prin gura cuvintelor mele// am învăţat să merg ca un baston/ prin
lumea orbilor// cînd m-am oprit/ mi-am privit narcisist propria
creaţie/ într-un ochi/ într-un ochi de apă//…// voiam să-ntorc toate
cuvintele ce mi-au fost date/ şi să trăiesc din nou tăcerea/ ca pe
un ritual de împerechere/ cu eternitatea”. E limpede că, asumîndu-şi
un asemenea blazon, autorul opului Festina lente nu se va grăbi prea
curînd să trăiască din nou tăcerea… »
(Conf. Univ. Dr. Emanuela ILIE, în revista
Poezia, 2015)
-
-
« Ne aflăm în faţa unui autor care are ceva de spus şi, stăpân pe
nişte mijloace moderne de exprimare ale unor inedite stări poetice,
va mai avea încă de spus impunându-şi registrul poetic asupra
generaţiei sale (...) Dar cu ochiul celălalt, ochiul nevăzut pe care
îl bănuim a recepta mesajele venind din transcendent în limbajul
noilor configuraţii ale unei lumi virtuale, Ionuţ Caragea îşi capătă
cele două dimensiuni auctoriale: Una de conversaţie cu divinitatea
care şi-a depăşit împreună cu autorul respectiv şi cu secolul în
care trăieşte acesta, trăsăturile fundamentalist-paternaliste de
„Tată a Toate”, făcându-ne conştienţi că, de fapt, e „Duhul din
Toate”, adică prietenul, sfătuitorul, inspiratorul şi animatorul
gândurilor tale, al simţirilor cu care-I înţelegi Cuvântul; iar tu
ai dreptul modern să nu-l înţelegi ca pe o poruncă, ci exact ca pe
un duh care te animă şi pe tine fericindu-te, tocmai pentru că
Dumnezeul tău dialoghează cu tine şi te lasă să dialoghezi cu El
întru luminarea acestei vieţi; chiar şi cu mijloacele cele mai
moderne, care se dovedesc a fi la fel de profund transcendentale…
Asta ar fi prima dimensiune. Iar a doua e cea de ascultare întru
tocmai a îndemnurilor acestui Dumnezeu Atoateiubitor, făcându-te şi
pe tine să iubeşti în măsura în care eşti fiinţă după chipul şi
asemănarea Lui; şi să cânţi iubirea dacă ai primit de la el talantul
poeziei. »
(Corneliu LEU, în revista Port@Leu, 2009)
-
-
« Senzorii de mare sensibilitate ai Poetului remarcă înstrăinarea
omului contemporan, surprind durerea omniprezentă a acestuia,
nerămânându-le emiţătorului şi receptorului altceva decât ”să
ascultăm împreună/ murmurul suferinţei”. Ne-ar trebui pagini întregi
pentru a exprima aceste trăiri. (…) Trebuie să îi fim recunoscători
lui Ionuţ Caragea pentru caracterul dantesc al mesajului şi al
exprimării din versurile sale care descriu aceste vremuri ameninţate
mai mult decât oricând de apocalipsă. »
(Prof. Univ. Dr. Nicolae MAREŞ, în revista
ASLRQ, 2017)
-
-
« Poet nonconformist şi dominat de sentimentul atât de dureros al
dezrădăcinării, construit destul de mult pe internet, Ionuţ Caragea
scrie o poezie pe lamă de bisturiu, cu care îşi operează, dar nu
spre vindecare, propria moarte când în sângele lui se porneşte
Jihadul, aşa cum reiese dintr-o poezie a sa. (…) Totul pare
dezarticulat în poezia lui Ionuţ Caragea, un univers amorf, format
din antimaterie, iar el trudeşte să recompună în hainele logicului,
o lume de nisipuri mişcătoare... »
(Emilian MARCU, în revista Convorbiri
literare, 2011)
-
-
« Poezia fostului sportiv de performanţă, mai exact, rugbist,
izvorăşte dintr-un talent nativ autentic. El scrie cu inima, dar şi
cu mintea. Efluviile sentimentale sunt bine supravegheate şi
disciplinate de logică, de o raţiune în stare de veghe continuă, de
o conştiinţă civicã în alertã. Versurile sale au în egală măsurã
sensibilitate şi forţă, inteligenţă şi curaj. Restul e viaţă trãită
la temperatura marilor caractere. »
(Victoria MILESCU, în revista Sud, 2017)
-
-
« Poetul Ionuţ Caragea nu s-a „născut pe Google”, prin cezariană, ci
s-a născut – contrar celor afirmate de el –, natural, în cultura
scrisă. El îşi extrage elementele poetice direct din substanţa
vieţii, din subteranele fiinţării, de unde şi forţa lor
netransfigurată, de o directeţe tăioasă. De fapt, scriitorul – care
abordează toate genurile literare, fiind de o prolificitate
dezarmantă – este un romantic şi un sentimental deghizat în
postmodern. (…) Scrise cînd într-o tentă declarativă, cînd în una
afectivă, gravă, poemele sale încearcă să umple toate restanţele
ontologice ale eului auctorial, toate înstrăinările şi obnubilările
suferite de acesta. Textele sale sînt exerciţiile unui introvertit
dedat la extrovertiri poematice, care tot aspiră, prin intermediul
unor scări de cuvinte, la limanul unui orizont celest,
transcendental. »
(Prof. Dr. Ioan F. POP, în revista Steaua,
2015)
-
-
« Evident, Ionuţ Caragea este un poet autentic,
urmând a fi „redescoperit”. Chiar
dacă „realitatea virtuală”, aplatizând relieful axiologic, e locuită
de cohorte de nechemaţi, doritori să circule, lăsând biete
urme scriptice destinate „coşului”. Or, pentru Ionuţ Caragea poezia
este „o trecere de pietoni / între viaţă şi moarte” (splendid
spus!). Iar dedicaţiile sale lirice, dobândind un înţeles
soteriologic (cf. Ştefan Borbély), nu lasă loc echivocului:
„Dumnezeu locuieşte la ultimul etaj / într-un cer fără scări”. »
(Prof. Univ. Dr. Adrian Dinu RACHIERU, în
revista Convorbiri literare, 2015)
-
-
« Nu-i place să bată pasul pe loc. E un călător grăbit în viaţă şi
în cultură. Poate să ajungă şi aşa departe, numai să-l ţină energia
propriei biografii şi resursele propriului limbaj poetic. »
(Prof. Univ. Dr. Ion SIMUŢ, în volumul
Festina lente, 2014)
-
-
« Poetul prezentului nu doreşte să delecteze vreo domniţă leneşă, ci
să-şi atragă cititorii la această existenţă obiectivată în
autocreaţie printr-un limbaj care, ca şi la Urmuz sau Marin Sorescu,
sparge clişeul comunicării pentru a evada în joc al combinaţiilor
ingenioase. (...) Dacă Lucian Blaga distingea rolul pur ornamental
al tropismelor de cel revelator (metafore cognitive), Ionuţ Caragea
pare interesat de un heideggerian act poetic al devenirii întru
fiinţa mai profundă, inteligibilă. Ordinea naturii e, ca şi în
celebrul experiment cu picătura de cerneală al lui David Bohm,
ordinea extrinsecă, o realizare aleatorie a unui model informaţional
(ordine intrinsecă). Deşi revelaţia modelului implicat al unei
realităţi în spaţiul liric e poate o sugestie a educaţiei de
fizician electronist, imaginile sunt împrumutate din inventarul
mito-poetic al unei minţi cultivate estetic. Nu în universul empiric
vom descoperi adevărurile salvatoare ale omenirii, ci în interiorul
propriei noastre umanităţi definite prin rostire profetică. (...) În
ciuda figuraţiei biblice, prelucrate şi de Melville, rostirea
profetică are în poezia lui Ionuţ Caragea un sens semiotic. Poezia
îndeplineşte o dublă funcţie: eliberându-ne de „hic et nunc”, ea
îngăduie, pe de o parte, recuperarea şi „salvarea” (în limbajul
computerelor) trecutului, iar, pe de alta, crearea unei matrice de
posibile realizări viitoare prin lecturile diverşilor cititori.
(...) Recontextualizând cu spirit jucăuş şi inventiv formule de
limbaj asociate unor situaţii tipice, poetul ne aminteşte adesea de
Marin Sorescu, neabandonând nici poza iniţiatului orfic sau tentaţia
rostirii aforistice: “poezia e o trecere de pietoni/ între viaţă şi
moarte.”” » (Prof.
Univ. Dr. Maria-Ana TUPAN,
în revista Contemporanul, 2014)
-
-
« O
nestemată barocă, se poate spune despre cel mai recent volum de
versuri al lui Ionuţ Caragea, umbra – ca metaforă – fiind tema ale
cărei variaţiuni o desfac precum un evantai, sau aşa cum
pulverizează atmosfera vaporoasă lumina sinteză în curcubeu. E o
poezie a deducerii lumii din absenţă, un exerciţiu amintind de
Heraclit, care încerca să gândească soarele ascunzându-l vederii.
Lumina înţelegerii este extrasă din contrariul ei, deşi farmecul
baroc al universului imaginar e dat, nu de pozitivul epifaniei, ca
în poezia incarnaţionistă, ci de implozia, de infinita scindare
interioară sau punere în abis a unei imagini ambivalente. (...)
Ionuţ Caragea ne deschide ochii asupra lumii prin care trecem şi pe
care o descoperim abia citind, de exemplu, despre umbră ca unic
martor al întregii noastre vieţi reduse la câteva amintiri, şi ca
unică predicţie sigură. Este un comentariu ironic asupra
fragilităţii noastre identitare, asupra memoriei limitate ce ne
condamnă la un prezent perpetuu sau nici atât. Imaginarul umbrei nu
este totuşi, la Ionuţ Caragea, un simptom al nihilismului, ci,
dimpotrivă, o poetică în sensul în care Immanuel Kant (Critica
puterii de judecată) asocia lucrului în sine, ca matrice infinită de
posibilităţi, doar arta. » (Prof.
Univ. Dr. Maria-Ana TUPAN,
în revista Feedback, 2016)
-
-
« Mesaj
către ultimul om de pe Pământ, de Ionuţ Caragea, este, ca şi
prototipul acestui subgen tematic, Le Dernier Homme (1805) de
Jean-Baptiste Cousin de Grainville, o viziune apocaliptică în
versuri, uimitor de asemănătoare precedentului francez prin frescele
moralizate ale unei vieţi sociale decăzute şi prin sugestiile
mesianice. Cuplul Omegare şi Syderie, care, prin puritate, jertfă de
sine şi iubire, răscumpără păcatul originar al lui Adam şi Eva, pare
recompus aici într-un imn al iubirii ca revelaţie a uranicului şi
perpetuare în timp. Ca şi în sonetele shakespeariene, continuitatea
prin generaţii are însă un corolar mai puternic: dedublarea
autorului în poet, nemurirea prin poezie.
(…) Punând sub semnul întrebării lumea de dincolo, remarcând, precum
Creon în vechime şi Hamlet în lumea modernă, că nimeni nu s-a întors
de-acolo pentru a o adeveri, poetul reduce imperiul transcendenţei
la poezie. Dacă trupul se va risipi în atomi, în cosmos, în schimb,
poemul e ca o cometă care poate călători în lumile de gând ale
generaţiilor viitoare. (…) Departe de a profeţi sfârşitul istoriei,
precum corifeii postumanismului, Ionuţ Caragea continuă să se
adreseze contemporanilor ca un mesager, un Hermes al unei ordini, nu
virtuale - o fantasmagorie a tehnologiei de ultimă oră -, ci
transcendentale, de sensuri care istoricizează existenţa unei
societăţi şi îngăduie membrilor ei să fie mai mult decât consumatori
ai unui mall cultural. » (Prof.
Univ. Dr. Maria-Ana TUPAN,
în prefaţa volumului "Mesaj
către
ultimul om de pe Pământ", 2017)
-
-
« Spre deosebire de colegii de generaţie,
Ionuţ Caragea nu practică în mod deliberat şi ca semn de
recunoaştere intertextualitatea, devenirea sa atipică şi
originalitatea părându-i atuurile cele mai importante într-un
inventar al calităţilor personale, dar darul înnăscut pentru
exerciţiul tiparelor prozodice este, fără îndoială, dublat de o
cultură literar-lingvistică ce-i îngăduie inteligente reflecţii
asupra naturii limbajului şi capacitatea de a practica un tip de
discurs după toate regulile generice. (...) Fără să acroşeze alte
texte prin ecouri verbale, multe din poemele lui Ionuţ Caragea evocă
prin analogie opere de referinţă, ca şi cum plonjând în adâncul
viziunii poetice, el ar descoperi canale comunicante cu reţeaua de
profunzime a acelui cânt aedic despre care spunea Ion Barbu că ar fi
intonat la aceeaşi putere de poeţii lumii. Ionuţ Caragea se doreşte
şi el un eu exponenţial, un Eu la pătrat, un tensor de energie
capabil să se ridice pentru a întâlni câtul operaţiunii inverse prin
care Dumnezeu este redus la sfinţi – ”rădăcina divinităţii”. Această
matematică insolită ar face posibil barbilianul joc secund prin care
poetul imită creaţia divină a universului material pe care îl
întoarnă în spiritualitate. Deşi practică dezinvolt tipare prozodice
clasice, ritm şi rimă, Ionuţ Caragea nu îşi priveşte poemele ca pe
nişte forme fixe, de sine stătătoare. Textul e doar o partitură ce
îşi aşteaptă interpretul, deoarece doar în actul lecturii se
înfiinţează (ipostaziază) ce a fost scris. » (Prof.
Univ. Dr. Maria-Ana TUPAN,
în prefaţa volumului "Eu
la pătrat", 2017)
-