« Şi poetul Ionuţ Caragea, în numeroasele sale volume de poezii, în colecţia de
„Citate şi aforisme” sau „Citate despre moarte” din „Dicţionarul suferinţei”,
prezintă moartea în diferite ipostaze, chiar şi sub titlul „Guru amnezic”, volum
apărut în anul 2009 la editura FIDES din Iaşi. În concepţia hinduistă termenul
„Guru” a fost atribuit maeştrilor spirituali care răspândeau învăţăturile lui
Krishna. Majoritatea religiilor hinduse au pornit din două direcţii primordiale;
prima fiind credinţa Brahma (o divinitate absolută, impersonală, care ar fi
creat Universul) prin care individul se poate salva din iluzia lumii fizice doar
prin evadarea în absolut, încetând astfel a mai exista, şi cea de-a doua
credinţă, într-o fiinţă personală (v. mişcarea Hare Krishna) prin care fiecare
individ se poate salva prin efort propriu, evadând din lumea fizică,
încredinţându-şi sufletul unui anumit zeu. (Din această variantă a apărut, apoi,
o mulţime de alte zeităţi şi subdiviziuni religioase). Aceste precizări din
religiile hinduse care nu sunt tranzitate în conţinutul cărţii, pot fi necesare
pentru a explica titlul „Guru amnezic” (de fapt este Timpul-lacomul „traficant
de nisip / în spaţiul îngust / al clepsidrei” (pg. 15). Cunoaşterea lor ar putea
explica, într-o lumină diferită de cea creştină, înclinaţia orientală a lui
Eminescu, precum şi rătăcirile ontologice ale poetului Caragea, pentru că, pe de
o parte, se consideră un „om pe jumătate străin / pe jumătate de pe altă
planetă” (pg. 18), iar de cealaltă, simte că „în sângele meu se porneşte
Jihadul” (pg. 28) împotriva acelui „călău fără chip” (pg. 52) care este Timpul,
amnezic la traumele existenţiale ce-aşteaptă „numărătoarea inversă”, pentru a ne
pregăti de moarte. Putem considera, de la bun început, că Ionuţ Caragea a
pornit, prin efortul propriu, pe drumul „salvării” sale. În toate volumele
publicate de acest talentat poet este prezentă tema evadării din această lume.
Dar această evadare nu se poate realiza decât prin moarte, iar Timpul apare ca
marele şi unicul vinovat, cel care ne tot trece prin etapele letale ale
condiţiei umane. Problematica morţii este pregătită gradual (o dozare a
modalităţii de a o cunoaşte) printr-o succesiune a emacierii vieţii, sâmburii ei
fiind prezenţi în toate fazele, derulate prin: cuvinte, dragoste, singurătate,
suferinţă, umbră, ca în final să se ajungă la „geniala” moarte. Înşiruirea
acestor etape poate defini, din punct de vedere psihanalitic, aşa numitul
„Complex Thanatos”, prezent tuturor muritorilor şi, mai ales, la marii poeţi ai
lumii: „Ce sens avu menirea? Şi-acum, ce sens are plecarea?” (Omar Khayyám),
până la poetica îngemânării vieţii cu moartea, la Eminescu (Hypnos şi Thanatos)
şi atitudinea faustică a marilor romantici. (...) De la bun început trebuie
precizat că Ionuţ Caragea aparţine puţinilor metapoeţi angajaţi în salvarea şi
renaşterea poeziei moderne, promovând o nouă mişcare literară. O evidentă probă
o constituie semiologia abundentă a morţii din acest volum, în care sunt
înşiruite etapele ce pot defini termenul „Complexul Thanatos”, în hermeneutica
morţii specifică acestui poet. Cuvintele lui sunt materialele din care se
construiesc acele sublime punţi de legătură din care, apoi, se înalţă mereu
bolta complicatelor arhitecturi ale poemelor sale... (...) Întocmai ca Eminescu
în „Odă în metru antic” unde susţine că „nu credeam să-nvăţ a muri vreodată”,
prin acest superb volum de poeme, cât şi prin întregu-i demers liric, din
volumele anterioare, Ionuţ Caragea ne oferă fundamentala cheie de a învaţa să
trăim şi să murim cu demnitate. »
(Valeriu CUŞNER, în prefaţa volumului "Suflet zilier", 2011, şi în
revista Singur, 2010)
«
,,Ceasornicarul fără mâini” (Ed. ASLRQ, Montreal, 2022),
prin însăși titlul cărții și poezia cu aceeași denumire din
cuprins, ne oferă un punct de reper cu privire la timpul
care se scurge asemenea acelor unui ceasornic, doar că, de
data aceasta, ceasul nostru biologic, care reprezintă însăși
viața care trepidează în trupul nostru, se învârte și fără
aportul mâinilor omului. Ceasornicul este numit ,,fratele
inimii mele”, acel organ al corpului care ne marchează
întreaga existență. Din clipa în care ne naștem și până-n
secunda morții, valoarea noastră, ca ființe zămislite din
dragoste sau suferință, se împletește cu spiritualitatea
Cerească, asemenea unui pact la care Dumnezeu și-a dat
acordul, trasându-ne un destin în călătoria noastră pe acest
pământ. În momentul încetării baterii inimii ca un Tic-Tac
al ceasului, Omul începe acea călătorie universală cunoscută
și înțeleasă doar de Marele Creator. Poetul Ionuț Caragea
descoperă, prin magia versurilor lui, toate aceste mici
puncte de unire și tangență cu noi înșine și trăirile
noastre interioare. Eu îl simt ca pe un profund cunoscător
al vieții, explicând totul în cele mai mici detalii și
folosindu-se de metafore de-a dreptul extraordinare, care te
îndeamnă la profunde introspecții. Desfășurarea
evenimentelor începe prin cuvântul IUBIRE și căutarea
sfredelitoare a sensului și formei specifice acestui nobil
și suprem sentiment: „sângele meu te privește / cu ochi mari
/ prin rănile iubirii / neîmplinite” (Ars poetica). În multe
din poeziile lui, dragostea și moartea se îmbină armonios,
sub tenta unei ironii fine, care se poate deduce din
versurile în care moartea este salvată prin iubire: „pot
primi în mine / o sută de oameni fără inimă / îi voi salva
pe toți de la moarte” (Salvatorul spiralei). Lacrimile
reconstruiesc cetăți ale speranței distruse și reclădesc
vieți pentru un nou început. Acestea sunt utile celor care
nu-și abandonează calea și țelul în fața vicisitudinilor
care apar neprevăzut. Disperarea și dorul descătușat odată
cu dispariția celor dragi sunt strigate în poemele
,,Reconstruiesc casa bunicilor mei”, sau ,,Strada
Copilăriei”, determinând ca dincolo de cuvintele așternute
cu migală și acuratețe, să se creeze o punte între trecut și
prezent, care să ne ostoiască sentimentul de nostalgie față
de părinți și bunici, unii dintre ei, plecați prea devreme
în Lumea De Dincolo. Ca un factor primordial, pentru poetul
Ionuț Caragea, femeia este așezată pe o treaptă superioară,
pe un piedestal a cărui menire este ca Ea să fie întotdeauna
în centrul privirilor Lui, prin atingerile imaginare și
vorbele șoptite, pline de iubire. Femeia poate fi asemănată
și cu baza unei temelii din construcția casei, unde familia
este considerată centrul iubirii, ca făcând parte, în toate
etapele vieții, din Universul imaginar străbătut de către
poet: „femeia de lângă mine / o femeie credincioasă și
talentată / care merge în fiecare duminică / să cânte la
corul bisericii” (Eu, printre rânduri). ,,Ceasornicarul fără
mâini” începe odată cu fluidizarea și curgerea sângelui în
toate capilarele, arterele și venele corpului nostru,
continuând apoi cu dragostea care se revarsă pentru a putea
face față lumii înconjurătoare, în care ne ducem existența
efemeră: „flux și reflux / sângele devenit cântec / cântecul
reîntors / în bătrâna sa inimă” (Flux și reflux). Fiecare
poezie în parte, îl reprezintă pe Ionuț Caragea din prisma
sentimentelor lui, ca pe un poet de o profunzime
tulburătoare care deslușește cele mai intime stări afective
ale oamenilor. Puțini poeți reușesc să transpună cu atâta
ușurință intensitatea trăirilor lor, fie că aceste
simțăminte sunt din trecut, prezent sau viitor. Pentru un
vrăjitor de cuvinte ca Ionuț Caragea, este clar că darul
scrisului este un har nativ. Ursitoarele l-au hărăzit cu
acest har de a-și așterne emoțiile interioare, pentru noi
cititorii. Veți simți toate acestea, doar dacă îi veți citi
poeziile! Un singur poem citit și, din acel moment, sunt
sigură că nu veți regreta, deoarece veți ajunge să vă
îmbogățiți spiritual. Numele ,,Ionuț” este repetat,
regăsindu-se atât în versurile din volumul ,,Ceasornicarul
fără mâini”, cât și în cele în volumul ,,Locuiesc în casa cu
ferestre închise” (Ed. Fides, 2020). Această repetiție nu
face altceva decât de a crea o punte de legătură, de
amiciție, între poet și cititori. Poate fi însă și dorința
de a fi iubit și acceptat de cei din jur. Titlul și poezia
cu acest nume (,,Locuiesc în casa cu ferestre închise”), ne
trimit cu gândul la o rupere a poetului Ionuț Caragea de
exterior și de semeni. Își face loc astfel, în ochii
cititorului, sentimentul abandonului, al unei iubiri
neîmpărtășite, terminate tragic, sub auspiciul melancoliei
și al dorului nemărginit pentru persoana iubită, chiar și
după despărțirea de aceasta. O casă cu ferestre închise, în
care lumina soarelui nu-și poate face simțită prezența, ne
teleportează spre sufletul plin de amărăciune al celui care
preferă întunericul, locuind confortabil cu amintirile. Este
o negare a propriilor trăiri, un mod diferit de a vedea
lucrurile ca o continuare a unui sentiment sublim, prin care
și-ar fi dorit împlinirea: „cresc, la fel crește și inima
mea / având nevoia să iubească / spațiul infinit / îmi
întind degetele / spre ceea ce seamănă cu o lumină / aici
toate camerele-s sumbre / iar ființa mea se simte abandonată
și rece”. Lumina soarelui nu conferă energia de care are
nevoie orice ființă, pentru a-și putea încărca trupul obosit
de căutare și a se reinventa, iar atunci, poetul apelează la
Dumnezeu, încercând să-și construiască facil această
tranziție. În acest volum, Ionuț Caragea cochetează cu
revoluțiile interioare oferite de întunericul nopții, de
propriile lui trăiri din momentele nefaste ale vieții și,
într-un târziu, iese învingător cu ajutorul celui care nu
l-a dezamăgit niciodată și în care are o infinită încredere,
DUMNEZEU: „mort și viu în același timp / și nontimp este
poetul // trăiește lucid, inconștient și visând totodată /
iubește și-l cheamă pe Dumnezeu / pentru sfințirea clipei”
(Trăirea veșniciei). »
(Gabriela DIMITRIU, în
revista Luceafărul din Botoşani, 2022)
«
,,Carul Mare” (Puterea Rusiei), astfel încât ,,să răsară
iubirea”, din nou, dintre oameni. Partea a doua, cea mai
complexă și densă din acest volum, este intitulată, întocmai
ca și titlul cărții, ,,Căutătorul de amintiri”, iar aici,
Ionuț Caragea, încearcă să se regăsească în ,,prețioasele
mele amintiri”, care se pare că l-au părăsit, determinându-l
la un monolog în care întrebările rămân fără răspuns: ,,Oare
unde or fi plecat?” Poetul își caută amintirile în
sentimentul iubirii, în zborul păsărilor și coloritul
florilor, în ,,casa locuită doar vara”, asemuită unei ființe
care-i plânge absența, în ,,fluviu” și palma iubitei, în
pădurea care-l așteaptă oftând de dor, în nopțile albe și
peisajele de vară, în iarbă și vânt, ,,în drumul spre
acasă”, în ,,cerul cu lună”, în inima devenită ,,trenul în
care trebuie să te urci”, în ,,aerul” care-i este cel mai
bun prieten, în femeia adorată și ființa însetată de
dragoste, reușind să scoată la suprafață, rând pe rând,
toate acele aduceri aminte pe care le credea întemnițate
pentru totdeauna în abisul uitării... Pasărea semnifică
simbolul desprinderii de sol, pentru a se descoperi
necuprinsul cerului, o legătură milenară a Omului cu
Dumnezeu, imperceptibilă din punct de vedere fizic, dar
adânc implementată în imaginația celui care-și dorește, cu
ardoare, eliberarea de propriile sentimente care-i macină
mintea, înspre depășirea condiției umane, înspre
îndeplinirea unor visuri imposibile. Pasărea poate însemna
sufletul torturat al unui om chinuit sau al unei femei care
acceptă resemnată umilința ani în șir, iar în momentul în
care-și dorește să evadeze din corsetul suferinței,
realizează că aripile (visurile) îi sunt frânte. Încearcă cu
disperare un fâlfâit al acestora, dar acel ,,fâl-fâl” nu
reușește s-o ridice din abisul în care a viețuit timp
îndelungat. Pământul nu o ajută să se înalțe, să se
transforme în pasăre, să se rupă de realitate. Abandonată de
propria conștiință, purtând în interiorul ei resemnarea unui
timp în care nu a ripostat, pasărea-femeie-om nu a învățat
să zboare niciodată cu adevărat. Întrebările ei legate de
descătușare nu le mai aude nimeni, sunt tardive. Singurul
contact vizual al primului și ultimului zbor dintre ea,
pământ și cer, îl reprezintă copacul și norul. Ramura pe
care a poposit după primele încercări timide de zbor este
atribuită spaimei de a încerca să străbată înaltul
văzduhului, iar țelul final este norul pe care l-a privit
dintotdeauna ca pe un simbol de neatins. Sleită de puteri,
incapabilă să încerce s-o ia de la capăt pentru înfruntarea
destinului, se vede nevoită să se întoarcă din nou în
aceeași mizerie, între aceiași pereți ,,plini de igrasie”,
abandonată de propriile trăiri curajoase, care o vor
reașeza, din nou, în realitatea din care visase să fugă.
Fâl-fâl a fost ultima zbatere a unor aripi cufundate în
mâlul nisipos...Va rămâne, în memoria selectivă, doar acel
,,gâl-gâl” al omului-pasăre, disperat că nu și-a putut urma
visul și care a fost desconsiderat de majoritatea celor care
s-au perindat prin viața lui, ,,jumulindu-l” de sentimente
și trăiri. Salcia, asociată cu elementele de visare, iubire,
jale, dar și de dragoste nefericită, este interpretată în
credința populară ca un simbol al renașterii la viață, odată
cu sosirea primăverii. Salcia este întâlnită și în Vechiul
Testament, ca un simbol al neputinței, iar poetul Ionuț
Caragea, împletește toate aceste sentimente interioare, prin
versuri profunde, în cununa crengilor de salcie, așezată pe
capul iubitei, din dorința de a-și arăta dragostea perenă...
Uneori, dragostea nu se măsoară în cuvinte sau răspunsuri,
ci prin simple gesturi sau manifestări exterioare, ancorate
în mimicile feței, expresivitatea ochilor sau a trupului.
Ochii ne vorbesc prin lacrimile sincere, care pot fi de
fericire sau de tristețe, iar tăcerea poate fi de ,,aur”. În
acest caz, iubita este conștientă de afecțiunea și pasiunea
care i se acordă, iar cuvintele ei sunt înlocuite cu lacrimi
de recunoștință, bucurie și beatitudine, destinate celui
care, în ciuda anilor care s-au perindat în viața lor de
cuplu, a rămas același visător îndrăgostit... Poetul Ionuț
Caragea, readuce în fața noastră și alte motive simboliste.
Bufnița, simbol al înțelepciunii și al magiei vieții, este
pasărea care străbate întunericul, asemenea omului care
reușește să se desprindă din bezna în care a fost abandonat,
luptând să regăsească lumina... Fumul, ceața, cenușa,
reprezintă un tablou perfect al relațiilor dintre cer și
pământ, cu semnificații aparte în multe părți ale globului.
Folosirea lor ne duce cu gândul la comuniunea dintre poet și
sufletul acestuia care poate cutreiera nestingherit locurile
însuflețite de amintirile din care se nasc aceste versuri.
Ceața îmbrățișează un ,,arbore fără frunze” sau pe însuși
poetul Ionuț Caragea, împrăștiind prin puterea ei de
metamorfozare, toate trăirile sufletești ale acestuia:
iubirea, singurătatea, dorința de recunoaștere a valorii
etc. Ceața și fumul pot indica o emoție puternică, o
schimbare de atitudine în viața de zi cu zi, o rătăcire, o
pierdere de moment a clarității vieții noastre. După
risipirea ceții și a fumului reapar însă reperele pe care
poetul și le stabilește. Cenușa simbolizează pierderi,
distrugere și foc interior, dar poate semnifica și o cale de
aducere aminte a unei persoane decedate și renașterea
acesteia în interiorul cuvintelor. Florile au fost mereu
mesagerele iubirii, ale iertării și împăcării, simbolul
recunoașterii greșelilor, dar și simbolul recunoștinței și
al fertilității. Indiferent de floarea primită, gestul este
surprinzător prin unicitate. Floarea ne însoțește subtil
speranțele născute în sufletele noastre, nevoia de dragoste
și, mistic vorbind, este însăși modelul de prețuire când ne
luăm ,,rămas bun” de la cineva drag, care ne părăsește
atunci când sufletul se hotărăște să călătorească într-o
altă lume. Poetul, prin versurile lui, întocmește imaginar,
un testament pentru cei ce iubesc Literatura, socotind că
spre finalul vieții și dincolo de ea, poemele lui vor fi
așezate pe un piedestal și citite la adevărata valoare.
Fiind un adevărat profesionist, un autodidact, poetul nu se
lasă doborât de posibilitatea ca versurile lui să nu fie pe
placul tuturor. Acesta perseverează, scriind cu zel, zi de
zi, noapte de noapte, fiind conștient de ceea ce oferă.
Consideră că prin poezia împărțită tuturor, ,,așa cum
pământul împarte mâinilor muncitoare și hrana, și
adăpostul”, numele lui va dăinui pe buzele celor care i-au
înțeles dragostea pentru fiecare vers apărut, îndemnând
impetuos să ne aducem aminte despre Poet și în timpul vieții
sale, și după ce acesta va trece în lumea celor eterni.
Partea a III-a, ,,Iubește-mă cât sunt în viață”, este un
îndemn fără dubiu pentru prețuirea omului, atâta timp cât
acesta trăiește pe acest Pământ. Poetul Ionuț Caragea își
dorește să fie înțeles și tolerat de toți cei care-l iubesc.
Strigătul de disperare, pe care-l întâlnim în multe dintre
poemele sale, semnifică descătușarea omului în fața unor
stări emoționale profunde și stigmatizante, cauzate, în cele
mai multe cazuri, de lipsa de empatie a celor din jur. El
speră că cititorul sau persoana iubită după care tânjește
neîncetat, îl va auzi într-un final și îl va ajuta să-și
vindece rănile ascunse ale sufletului. Poetul ne propune
nouă, cititorilor, într-un final, ,,să renunțăm la verbul
,,nu putem”, deoarece consideră că ,,în orice om există
frenezia \ Unui amor nebun, nestăpânit, \ Iar în poeți
rămâne poezia \ Când tot amorul lumii a murit”. Pentru ca
toate aceste îndemnuri să se materializeze, poetul își
cheamă ,,amintirea din neguri adânci” și timpul ,,fără
suflare”, aflat într-un ,,creier rămas gol”. Odată
restaurate poveștile de odinioară, Poetul își pune speranța
în Fericire și într-o moarte ,,cum nu se moare”, dorind ca
întregile legi ale existenței să se schimbe pentru bunicii
îmbătrâniți care vor fi atinși de bagheta tinereții, iar el
însuși să se transforme în lumină, care să-l conducă în
Brațele lui Dumnezeu, sub aripile lui ocrotitoare. »
(Gabriela DIMITRIU, în
revista Luceafărul din Botoşani, 2022)
«
Ionuţ Caragea este un poet adevărat, unul dintre cei care
onorează România şi literatura europeană. Poezia lui este o
minunată călătorie a memoriei şi a angajamentului. Toate
temele pe care le scoate în evidenţă vizează marea chestiune
a fiinţei în lume. A fost definit drept „un atlet al
poeziei“. Într-adevăr, este un lucrător asiduu al
cuvântului, cuvânt care, în poemele sale, devine energia
vieţii într-o lume închisă pe care poetul vrea s-o deschidă.
Nu e o poezie de rutină, ci o poezie a profunzimii, care
pătrunde în inima materiei şi merge până la limita
posibilului, oferind omului adevăratul sens al existenţei. O
estetică a angajamentului în imensitate, plecând de la un
punct, patria sa proiectată în lume. În această antologie,
Ionuţ Caragea devine mai intim. El face o anchetă în
liniştea iubirii, ca apoi să exclame ca un soldat al vorbei.
Misterul femeii şi misterul vieţii se intersectează. Răul se
risipeşte. Poezia înfăptuieşte un miracol: deschide inima
care iubeşte.
(...)
Cuvintele! Ionuț Caragea trăiește în « Casa cuvintelor »,
titlu magnific al unui poem din acest volum. El știe că «
numai poetul ştie câtă singurătate / este în casa cuvintelor
sale ». Această casă este uzina lui în care produce aurul:
acela care ne face să visăm»
(Acad.
prof. univ. dr.
Giovanni DOTOLI, în Revue européenne de recherches
sur la poésie, Franţa, Paris, 2018, fragment tradus de
Amalia Achard)
« Am ocazia de a vorbi din nou
despre Ionuț Caragea, poet, prozator, critic literar,
editor, autor de aforisme și promotor cultural, membru al
Societății Poeților Francezi, laureat la mai multe
concursuri de poezie, revenit în România, țara sa natală,
după ce a trăit o perioadă lungă de timp în Canada. Confirm
și reafirm că Ionuț Caragea este un poet adevărat. El are
sensul limbii sale, româna, dar și al francezei, pe care o
practică cu dragoste și pasiune, revelându-ne în aceste
poeme cunoașterea secretului profund al limbajului. În
această carte (Infectat cu iubire), arată că există un
Julien Green în el, în ceea ce privește sensul religios și
tema iubirii. Aici, poezia este rugăciune fără lacrimi și
fără vaguitatea cuvintelor. Autorul își folosește biografia
pentru a înfrunta marile probleme care ne apar în cale. Își
regăsește memoria, strămoșii și moștenitorii. Dar teama este
peste tot, această teamă care ne strânge de gât și ne oprimă.
Singura iubire care ne poate salva este iubirea față de
celălalt. Îmi place consistența acestor poeme, unite de
firul roșu al iubirii de viață și de speranță. »
(Acad.
prof. univ. dr. Giovanni
Dotoli, în
revista Noria,
Paris,
2022,
fragment tradus de Ionuţ Caragea)
« Opoziţia întuneric – lumină,
una dintre cele mai fascinante dintre cele care au marcat
imaginarul umanităţii, a generat mai apoi o recuperare a
întunericului, în multiple forme, umbra fiind, ca reflectare
a unei materialităţi semipercepute, într-un amestec de
lumină şi întuneric, cea mai fascinantă. Într-un aforism
Blaga spunea „tăcerea e umbra unui cuvânt” iar în poemul
Biografie, marele poet al liniştii şi al cântecului/ cuvânt
spunea: „Unde şi când m-am ivit din lumină, nu ştiu/ din
umbră mă ispitesc singur să cred/ că lumea e o cântare”.
În mod cu totul neplanificat, urmărind cărţi care se ocupau
de o problematică a umbrei, l-am descoperit pe Ionuţ Caragea
în volumul Umbră lucidă (Editura Fides, 2016, cu o prefaţă
semnată de Maria – Ana Tupan), autor cu o gândire poetică
programatică, aşa cum o arată şi cuvintele de început cu
care îşi deschide volumul: „Adevărul aşteaptă precum o umbră
despre care evităm să vorbim. O umbră care continuă să ne
şoptească rugăciunile.” Adjudecându-şi rolul celui care
mediază, care aduce către noi logosul, poetul, în viziunea
lui Ionuţ Caragea, e cel care, sub multiple reprezentări, ne
aduce revelaţia şi traducerea lumii: „(...) poetul este
ochiul/ care îi lipseşte ciclopului nopţii/ şi ochiul care
îi lipseşte/ ciclopului zilei/ poetul este perplexanta
prezenţă/ pe covorul roşu/ al propriului sânge/ braţ la
braţ/ cu doamna moarte/ spunându-i ceva la ureche/
zâmbindu-le apoi celorlalţi/ ca şi când/ i-au mai rămas/
multe vieţi de trăit”. Dintr-o altă perspectivă, mai
apropiată de poeticitatea clasică, a imaginii cu adevărat
revelatorie, poezia intitulată Petale de umbre este celălalt
text prin care ideea de creaţie/ creator poate fi pusă în
relaţionare cu ceea ce găsim pe parcursul volumului:
„sufletul meu/ aşteaptă cuminte/ pe fundul unui ocean de
singurătate/ să cadă steaua norocoasă/ a inspiraţiei// în
tot acest timp/ asist la spectacolul/ în care moartea/
dăruieşte creatorului/ o floare cu petale/ de umbre”. O
poetică a umbrei ne propune autorul acestui volum, plecând
de la superioritatea pe care arta (prin infinitele ei
posibilitaţi de re-prezentare) o are faţă de materialitatea
efectivă. Ca un fel de scut protector, poemelor care
explicit configurează un imaginar al umbrei li se alătură
altele, de anvergură, cu conţinut puternic reflexiv, unele
dintre ele fiind replici adresate unor creaţii clasice deja,
altele încadrându-se în tradiţia imnică şi post-imnică.
Într-o căutare specifică poeziei, lumea este indusă şi
dedusă, în procedee adeseori sofisticate, amintind de
proceduri conexe, inspirate din celelalte modalităţi de
figurări imaginare ale Cosmosului mare şi/ sau mic. Ionuţ
Caragea se arată astfel a fi un poet redutabil, glosând
aidoma celui care vorbeşte de la tribună sau de la amvon,
având conştiinţa clară a concentrării mesajului poetic, în
aşa fel încât textul capătă rezonanţa sonurilor sacralizate:
„Dumnezeu al întregului şi al diviziunii/ al sufletului şi
al particulei de suflet numită Om/ Eu presimt că atunci când
voi muri/ voi scăpa de carnea şi mintea/ care se chinuiesc
să înţeleagă totul/ din punct de vedere liniar şi mai puţin
ciclic/ mai puţin cuantic, franjuri, valuri, pliere/ mai
puţin călătorii prin găuri negre şi găuri de vierme/
contracţii şi şi decontracţii ale universului/ la fel cum
uterul unei femei încearcă să ne introducă/ pe scena vieţii
printr-o fantă de lumină/ la fel cum coboară hoţii
ştrengari/ din turnul transcendental al lumii de dinainte/
cu inima în mâini/ agăţaţi de cordonul ombilical”.
Substituind vocea poetică aceluia care ştie şi are forţa
logosului de a comunica, poemele din acest volum cultivă o
varietate de imagini şi de interpretări asociate umbrei,
aceasta cunoscând o mulţime de ipostaze; interesant şi
operant la nivel de imaginar poetic este faptul că toul
porneşte de la „orbirea” generată de cuvinte: „cuvintele
m-au legat/ cu o eşarfă de sânge la ochi/ şi m-au dus
departe/ să-mi răscumpăr viaţa/ de dinainte de dinainte/ eu
îmi număram paşii/ şi miroseam aerul/ să ştiu unde să mă
întorc/ atunci când visez”. Umbra (numită, bănuită, indusă,
dedusă, programată într-un sistem pe care specialiştii il
numesc „înglobat”) este, la început şi la final, aceea
dezvăluită în cuvintele cu valoare de motto ce precedă
poemele. Altminteri, umbra generând o articulare de poetică
ad-hoc, susţine la nivelul imaginii derularea întregului
volum, într-o unitară şi coerentă ca demers poetic de
calitate: umbra amintirilor niciodată egale cu puterea
trăirilor de moment, umbra cuvintelor şi a viselor, umbra
proprie şi umbra creaţiei, umbra timpului şi a singurătăţii,
umbra lucidă (a titlului), umbra iubirii, umbra indusă în
pasăre neagră, umbra care intră în noapte, umbra care
râvneşte la propria-i devenire, umbra atotstăpânitoare,
umbra substituind periculos de mult erosul viu, umbra
mitică, umbra cotidiană, umbra melancoliei şi a nostalgiilor
de vârstă, umbra speranţei trimiţând spre noi creaţii.
Poeziile lui Ionuţ Caragea articulează un univers plasat sub
semnul cunoaşterii şi al reprezentării, poetul asumându-şi
fără emfază inutilă rolul celui care adună identităţi într-o
macro-identitate, cea care se poate intui doar poetic,
într-o aventură cuprinsă mereu de cele două reprezentări ale
umbrei: „sunt o scânteie prinsă între două umbre/ umbra
celui ce sunt şi umbra/ celui care-am fost cândva”. »
(Prof.
Univ. Dr. Constantin DRAM, în
revista Feed Back, 2017)
«
Iubirea este partea cea mai sensibilă a sufletului. Şi spun
asta pentru că iubirea lui Ionuţ Caragea faţă de cuvânt este
rizoderma rădăcinii din care iau naştere porii absorbanţi ai
primăverii în care s-a născut (12 aprilie). Din adâncul
acestui anotimp, aş putea spune monopodial, vin
ramificaţiile stărilor de renaştere, bucurie şi optimism.
Toate aceste elemente, care bucură şi colorează zâmbete,
converg înspre acea zi de primăvară în care autorul dăruie
mai departe frumuseţea din cuvânt prin ultima sa carte
"Umbră lucidă" (Ed. Fides, 2016). Spuneam, şi cu altă
ocazie, că Ionuţ Caragea este un poet de nivel absolut,
exponenţial pentru un timp cu determinare sufletească, bine
conturat în adevărul existenţial menit să sfideze ordinea
lucrurilor care par fireşti. Folosind mecanismele simple ale
scrisului şi pe cele complexe ale imaginarului, Ionuţ
Caragea vine apăsat printre cuvinte, înnodând şi polenizând
stări caracteristice poeziei autentice. Explorând
cunoaşterea, se apropie de sublim prin puterea propriei
conştiinţe, fără a modifica specificul percepţiei despre
lume. Metafora umbrei, în volumul "Umbră lucidă", este un
epifenomen care devine fenomen principal, iar această
inversare lăsă cititorului posibilitatea să descopere raza
de lumină a speranţei. Poetul nu ne orbeşte cu revelaţii
extatice, ci coboară în iadul din noi şi ne provoacă,
printr-o ironie subtilă, să căutăm singuri ieşirea. De
altfel, naşterea sa s-a produs tot în urma unei explorări
abisale: "da, da, astfel s-a născut poetul / în văzul lumii
indiferente / când totul era repetitiv şi numai durerile /
coborau până la rădăcinile umbrei..." (Imn umbrei). Şi după
ce el fecundează întunericul cu lumina sa interioară, cresc
"Petale de umbre": "sufletul meu / aşteaptă cuminte / pe
fundul unui ocean de singurătate / să cadă steaua norocoasă
/ a inspiraţiei / în tot acest timp / asist la spectacolul /
în care moartea / dăruieşte creatorului / o floare cu petale
/ de umbre." Astfel, epifenomenul inversat şi asocierea
gândului cu imaginea, într-un spaţiu referenţial, creează o
viziune tangibilă sufletului: "poetul îşi demonstrează forţa
imaginaţiei ce poate face un alai de lucruri să se ridice
din neant, ca în prima zi a creaţiunii. El recurge la un
tropism biblic, ţesând în jurul unor obiecte sau imagini
umile parabole ale condiţiei umane." (Maria-Ana Tupan - în
prefaţa cărţii). Prin dedublare, poetul devine clona umbrei
sale, dar şi prizonierul timpului şi al propriilor amintiri.
Prin reîntoarcere la sine, el este doar "o scânteie prinsă
între două umbre / umbra celui ce sunt şi umbra / celui
care-am fost cândva." (Imn umbrei). Salvarea, în acelaşi
poem, este christică, evocând credinţa, dragostea şi
sacrificiul: "m-am întâlnit cu Iisus / venea de departe, de
foarte departe / dintr-o direcţie opusă / am făcut de îndată
picnic la marginea drumului / i-am prezentat „credincioasa”
mea umbră / el mi-a prezentat nevăzuţii săi îngeri / apoi
şi-a scos desaga cu prescură / iar eu mi-am scos inima din
piept / şi o priveam în palmele sale / cum bate, cum bate…".
Epifenomenul inversat, dedublarea, ironia subtilă, salvarea
prin întâlniri providenţiale, sunt stări deloc ocazionale,
susţinând toate elementele specifice unei creaţii lucide şi
moderne care nu se racordează la vreun curent literar, dar
care îşi are rădăcinile în eposul infinit al tuturor
poeţilor care au pus fiecare câte o cărămidă la temelia
paradisului. Tocmai de aceea, la orizontul scriptural al
atipicului, apar şi elemente specifice poeticii
generalizate. Dar ele converg, ca stări, înspre o identitate
proprie, într-un spaţiu al refuzului pentru lectură: "Am
scris poeme pline de iubire / pentru oamenii plictisiţi /
chiar dacă a trebuit să-mi fac din inimă / un sicriu de
flori / mi s-a scurs viaţa în cuvinte / pentru oamenii
plictisiţi / chiar dacă mă topeam precum ceara..." (Pentru
oamenii plictisiţi). "Umbră lucidă" este cel mai viabil
argument al cunoaşterii propriei identităţi. Cartea aceasta,
nu ştiu dacă este o verigă din lanţul celor peste 30 apărute
sub semnătura lui Ionuţ Caragea, dar ştiu că este o
convenţie a autorului cu sinele. Cine deschide coperţile,
deschide o uşă înspre singurul nostru martor în viaţă,
umbra: "dar tu ca nimeni alta / stai întinsă / la picioarele
mele / nu eşti nici pământ / nici aer (...) când te apropii
de sufletul meu / spun apă şi lacrimile / consfinţesc
tristeţea omului singur..." (Lumina ochilor stinşi în eter).
Multitudinea de sensuri ale metaforelor baroce pe care le
foloseşte autorul ne oferă libertatea alegerii unei
continuări pe propriile noastre linii ideatice. Aceste linii
sunt rădăcinile aeriene care se împământează, căutând
pânzele freatice ale inspiraţiei. Şi, aşa cum menţionează şi
prefaţatorul cărţii, "imaginarul umbrei nu este totuşi, la
Ionuţ Caragea, un simptom al nihilismului, ci, dimpotrivă, o
poetică în sensul în care Immanuel Kant (Critica puterii de
judecată) asocia lucrului în sine, ca matrice infinită de
posibilităţi, doar arta." Chiar dacă, în opinia Mariei-Ana
Tupan, "concentrarea fiecărui poem pe o temă şi folosirea
unui limbaj remarcabil de unitar, dar şi economic, prin
înlăturarea oricărui cuvânt redundant fac aceste poeme greu,
dacă nu imposibil de parafrazat...”, iar "criticul se vede
silit să renunţe la încercarea de a lua un text în
stăpânire, deoarece, asemeni unei parabole biblice, poemul
nu poate fi disecat, anatomizat, sensul său degajându-se din
întreg... ", Ionuţ Caragea ne dezvăluie bogăţia stărilor
prin realitatea lor care se autodeclanşează într-un Univers
imaginar. Astfel, imaginarul devine cel mai frumos spaţiu
real din universul fiinţei trecătoare, o fiinţă care
călătoreşte "clandestin" în visurile cu destinaţia dincolo
de vămile cerului, prin "ridicarea la pătrat" (Eu simt şi
presimt Dumnezeirea). Aceasta este metafora transcendenţei
care îi oferă lui Ionuţ Caragea, într-o poezie de
anticipaţie şi relativitate ciclică a timpului (mai întâi
simte Dumnezeirea prin inspiraţie, apoi o presimte odată cu
estomparea inspiraţiei sau prin întoarcerea la timpul
dinaintea inspiraţiei, conform modelului ciclic al
relativităţii einsteiniene), motivaţia de care avea nevoie
pentru a merge mai departe pe drumul pe care şi l-a ales. »
(Teodor DUME, în revista Luceafărul de seară, 2016)