Ionuţ Caragea - Fântâna care-şi bea singură apa (poeme, citate şi aforisme)
În mai 2024 a apărut la
editura Fides, volumul de poeme, citate şi aforisme "Fântâna care-şi bea singură
apa",
semnat de Ionuţ Caragea. Volumul are 248 de pagini şi este tipărit în format
academic. Acesta conţine 136 de poeme şi 260 de citate şi aforisme. Prefaţa este
semnată de Nicolae Mareş.
Tehnoredactorul lucrării și director al editurii Fides: Dumitru Scorțanu. Cititorii români
de pretutindenipot
lecturagratuitvolumul
în format electronic pe siteul oficial al autorului (Citeşte
AICI).
Cititorii care doresc să intre în posesia cărţii se pot adresa autorului:
ionut.caragea@gmail.com sau o pot achiziţiona de pe Okazii.ro.
Alte aprecieri despre poeziile şi aforismele lui Ionuţ Caragea:
AICI
Scurtă
prezentare a autorului
Ionuţ Caragea
s-a născut pe 12 aprilie 1975 la Constanţa. Din 2012 trăieşte la
Oradea. Este poet, prozator, critic, editor, autor de aforisme
şi promotor cultural. Este membru al Uniunii Scriitorilor din
România, cofondator al Asociaţiei Scriitorilor de Limbă Română
din Québec, membru al Societăţii Poeţilor Francezi, membru al
Societăţii Poeţilor şi Artiştilor din Franţa etc. Academicianul
Giovanni Dotoli, una dintre personalităţile marcante ale
Francofoniei, consideră că Ionuţ Caragea este un poet care
onorează România şi literatura europeană.
Deţine mai multe premii la concursurile naţionale şi
internaţionale de poezie, aforisme, critică literară şi proză
scurtă. A fost premiat de trei ori la Paris de Societatea
Poeţilor Francezi. Volumul „Mon amour abyssal” a fost distins în
2018 cu premiul „François-Victor Hugo”, volumul „J’habite la
maison aux fenêtres fermées” a obţinut în 2019 premiul „Mompezat”,
iar volumul „Infecté par l’amour” a obţinut în 2020 o diplomă de
onoare. Alte patru premii au fost acordate de Societatea
Poeţilor şi Artiştilor din Franţa. Volumul „J’habite la maison
aux fenêtres fermées” a obţinut în 2020 premiul al doilea la
marele concurs „Henri Meillant” şi premiul al treilea la marele
concurs „Jenny Alpha et Noël-Henri Villard”, volumul „Infecté
par l’amour” a obţinut în 2021 premiul al doilea la marele
concurs „Jenny Alpha et Noël-Henri Villard”, iar poemul „L’écho
des ailes inlassables” a obţinut o menţiune de onoare la Grand
Prix-ul Internaţional de Poezie din anul 2022. În 2021, primeşte
premiul „Genius” pentru poezie şi aforisme din partea fundaţiei
Naji Naaman din Liban. Acest premiu a fost acordat doar de patru
ori în intervalul 2002-2021.
A publicat peste 50 de cărţi. Este considerat de mai mulţi
critici liderul generaţiei poetice douămiiste şi unul dintre cei
mai atipici şi originali scriitori români. Criticul Theodor
Codreanu consideră că Ionuţ Caragea este unul dintre cei mai
înzestraţi creatori ai ultimelor generaţii şi cel mai important
poet al anaforei din lirica românească de azi.
Despre creațiile literare ale lui Ionuț Caragea am avut
prilejul să scriu de mai multe ori. Totodată, am o deosebită
satisfacție sufletească și admirație colegială, legată de
pasiunea mea pentru aforistică, fiindcă lirica semnată de el
are un caracter eminamente sapiențial. Aceasta m-a
determinat, de altfel, să îl includ cu aleasă generozitate
și prețuire în „Cartea înțelepciunii universale”, o
antologie de referință a aforismului universal, apărută la
editura eLiteratura[1]. Mi-au atras cu precădere atenția
definițiile inteligente pe care le dă unor trăiri, fapte sau
evenimente, în care folosea genurile proxime și diferențele
specifice dintre cele mai potrivite pentru a exprima
adevăruri neexprimate.
Spuneam, referindu-mă la poemele din volumul „Mesaj către
ultimul om de pe Pământ” (ed. Fides, 2017), că stihurile lui
aduc în prim plan trăiri de mare forță care vin din
adâncuri, trăiri exprimate printr-un strigăt mut, rostite
atunci când ajung în punctul critic de pe marginea
prăpastiei, dar și că senzorii de mare sensibilitate ai
poetului remarcă înstrăinarea omului contemporan, surprind
durerea omniprezentă a acestuia, nerămânându-le emițătorului
și receptorului altceva decât să asculte împreună murmurul
suferinței. Concluzionam că ne-ar trebui pagini întregi
pentru a exprima aceste trăiri, lăsând astfel o poartă
deschisă spre noile apariții editoriale ale autorului, dar
și spre alte aprecieri de valoare ale criticilor
contemporani, unele dintre acestea aducându-i, pe bună
dreptate, statutul de lider al generației 2000.
Recent, citind volumele "Căutătorul de amintiri" (ed. Fides,
2022) și "Ceasornicarul fără mâini" (ed. ASLRQ, 2022),
semnate de acest prolific autor revenit în Patria-mamă, după
o viețuire canadiană care, prin dragoste și dor, i-a
desăvârșit condeiul, pot spune că scriitorul Ionuț Caragea
este unul dintre creatorii români care îndeplinesc, cu
dreaptă măsură, afirmația marelui Pontif, Papa Ioan Paul al
II-lea, cel care în istorica vizită efectuată în România în
zilele de 7-9 mai 1999 remarca faptul că, în istorie,
„poporul român este semn al iradierii civilizației romane în
această parte a Europei, unde i-a perpetuat amintirea, limba
și cultura”.[2] La acestea se adaugă și faptul că Ionuț
Caragea, prin activitatea sa de creator, dar și de promotor
cultural, a adus un prestigiu deosebit culturii române prin
promovarea valorilor literaturii române în francofonie,
unde, de altfel, a fost și recompensat cu nenumărate premii,
în special pentru poezie.
În volumul "Fântâna care-și bea singură apa", autorul
continuă tematica volumelor precedente, reiterându-și
strigătul mut și trăirile de mare forță care vin din
adâncuri. Punctul critic nu se mai află pe marginea
prăpastiei, ci pe marginea fântânii, adică locul în care se
ridică cumulul experiențelor sale lăuntrice odată cu ciutura
poeziei, spre a potoli setea de cuvinte și înțelepciune a
cititorului. Dar, surpriză! Cititorul lipsește din peisajul
artistic, această lipsă generând autoconsumarea propriilor
sentimente (autodevorarea profunzimilor, după cum spune
într-un poem), într-o relație mult mai intimă, cu
Divinitatea. Nu vorbim, așadar, de o risipire, ci mai
degrabă de o reîntoarcere la matrice, însemnând, precum
simbolul antic Uroborus, în care șarpele își înghite propria
coadă, unitatea primordială, ciclul nesfârșit al timpului și
al universului. Fântâna este, prin urmare, un portal spre
adâncuri, dar și o fereastră către inima universului. Este
pleoapa ochiului care poate privi lăuntric sau la mare
distanță.
Pe lângă poemele cu încărcătură filosofică și metafizică,
autorul ne vorbește și de durerile sale, cele care „îi
sfâșie visele” și „îl încearcă cu dinții de parcă ar fi o
bucată de aur în spatele pielii”. Recunoaște că el este „O
durere care își face autobiografia”, „Un trup agățat într-o
durere” sau o „Căprioară cu piciorul beteag”, evidențiind,
astfel, procesul declanșator al lirismului său, cuptorul
alchimic al poemelor și aforismelor sale. Sau, mult mai
metaforic și concentrat totodată, ne mărturisește, într-un
citat reprezentativ din partea a doua a cărții, că „Pentru
mine, toate durerile sunt flori căzute din cer. Iar poezia,
un parfum pe care-l creez din petalele lor.” Iată, așadar,
catharsisul (evidențiat și în poemul „M-am spălat în cascada
cuvintelor”), sublimarea, transcendența sau, cu alte
cuvinte, „drumul pozitiv și exemplar al poeziei, de la
suferință la extaz, de la angoasă la iluminare și de la
elegie la imn”, despre care făcea referire Al. Cistelecan
într-o superbă cronică pe marginea romanului memorialistic
al lui Ionuț Caragea, intitulat sugestiv "Ascultă-ți gândul
și împlinește-ți visele!" (ed. eLiteratura, 2016).
Chiar dacă "Fântâna care-și bea singură apa" este, la prima
vedere, un volum al condiției poetului singur, fără cititori
(Poetul se declară „Regele singurătății”), care se
autoconsumă, amintind de condiția geniului pustiu
eminescian, din creațiile care-l alcătuiesc nu lipsește
dragostea pentru muză, pentru Dumnezeu, pentru familie,
pentru mediul înconjurător. Reîntoarcerea la natură în poeme
precum „Rădăcina”, „Nucul” sau „Frunza” amintește de
filosofia lui Rousseau, de existența nealterată de viciile
și decadența lumii moderne. Este un volum al transformării,
al ciclicității, al renașterii, iar poezia rămâne, pentru
poet, dar și pentru cei care au curiozitate și răbdare să o
descopere, „A opta minune a lumii”. Este un volum în care,
în ciuda tuturor vicisitudinilor, sufletul nu se lasă
niciodată învins, după cum se poate constata și în aforismul
din finalul părții a doua: „Sufletul - aripa care nu se lasă
niciodată învinsă.”
E vorba de un volum din care răzbat „Fâşii de lumină
lăuntrică”, contribuind la formarea și devoalarea subtilă a
unei conștiințe puternice, amintind, prin ideatica și
mesajul creațiilor artistice, de o altă afirmație a marelui
Pontif, Papa Ioan Paul al II-lea: „Cultura reprezintă
maturizarea omului, cu toate calitățile și dimensiunile
sale, nu constă doar în dezvoltarea gândirii și activității,
ea contribuie, totodată, și la formarea conștiinței.”[3]
Nicolae Mareș
București, 26 aprilie 2024
[1] Cf. Nicolae Mareș, Dicționar de maxime și aforisme din
cultura românească și universală, București, 2014.
[2] Cf. Nicolae Mareș, Ioan Paul al II-lea, Papă pentru
mileniul al III-lea, Editura MN, Colosseum, București 2000,
p. 300.
[3] Cf. Ioan Paul al II-lea, Cugetări, culese și traduse de
Nicolae Mareș, Editura FRM, București 2003, p. 12