« Home
Romanul memorialistic
"Ascultă-ţi
gândul şi împlineşte-ţi visele!"
Toate drepturile asupra
conţinutului romanului îi aparţin Autorului.
Cititorii pot beneficia de lectura
gratuită a acestui roman
AICI.
Aprecieri
despre proza memorialistică a lui Ionuţ
Caragea:
AICI
-
-
Editura eLiteratura din Bucureşti
a publicat
pe 30 ianuarie
2016 romanul memorialistic "Ascultă-ţi
gândul şi împlineşte-ţi visele!", semnat de
Ionuţ Caragea.
Prefaţa romanului îi aparţine criticului literar Al. Cistelecan.
Coperta a fost
realizată de Leo Orman. Ilustraţia copertei: 19 decembrie 2009: Montréal –
vedere din Hampstead Tower, etajul 22; fotografie de Ionuţ Caragea.
Romanul se poate
comanda
de la editura eLiteratura (e-mail:
office@epublishers.info
sau tel: 0722 156 408)
sau
de la
librăria
Delfin.
Varianta internaţională
pe hârtie poate fi achiziţionată prin
Amazon sau
Ebay. Alte cărţi
de Ionuţ Caragea:
www.ionutcaragea.ro.
-
-
-
Prefaţa cărţii:
"Divanul lui Caragea", cronică publicată în revista
Familia, nr. 11-12, 2015, pag. 12
-
«
Cine s-a uitat măcar la cîteva meciuri de la Cupa Mondială a văzut de ce
sunt în stare rugbiştii pe teren. Ei bine, deşi cazuri de tot rare, nici pe
hîrtie rugbiştii nu sunt mai prejos. O dovedeşte, cel puţin la români, Ionuţ
Caragea: mai bine de 30 de cărţi (chiar dacă unele în reluare iar altele
antologii) în doar vreo zece ani trebuie să fie probă destulă şi
îndestulătoare. Nici Ascultă-ţi gândul şi împlineşte-ţi visele! – cum se
numeşte cartea de faţă – nu-i de tot nouă, dar măcar jumătate tot e. Mai
important e însă faptul că ea constituie un întreg, o confesiune biografică
desfăşurată cu toate amănuntele, fie ele ”exterioare”, fie ”interioare”. E o
reconstrucţie biografică scrupuloasă, asistată de o memorie acută, aproape
de verva detaliilor şi a preciziei, şi proiectată în convenţia unui dialog
introspectiv, un fel de divan, doar că nu al sufletului cu trupul, ci al
poetului cu propria conştiinţă (sau, cum zice autorul, cu propriul ”gînd” ca
daimon). Divanul lui Caragea se ţine, în mare, de un desfăşurător cronologic
economic supravegheat, dar nu rigid, căci lasă destul spaţiu şi fluxului
(oarecum) involuntar; în orice caz, chiar dacă nu face paradă de
proustianism, memorialul său face destule ocoluri şi incursiuni în urmă spre
a lăsa impresia măcar de libertate anamnetică, de nu de imprevizibilitate.
Firul principal e, fireşte, cel biografic, dus de la copilărie pînă la
maturitatea şi bucuria ”paternă”; el se împleteşte însă numaidecît cu firul
devenirii poetice (al devenirii ca poet), contopindu-se şi identificîndu-se
adesea. Naraţia biografică, incitată de vocea alter ego-ului (toată cartea e
scrisă pe două voci), recuperează o viaţă plină de evenimente, unele
fericite, altele traumatice, într-o epică de bildungskonfession a cărei
ţintă e, mereu, revelarea graduală a unei deveniri. E o confesiune de sine
cu miză decisivă pe ”sinceritate”, pe acurateţea concretă a peripeţiilor şi
pe interpretarea lor în orizontul unui destin. Ionuţ Caragea îşi retrăieşte
scriptural biografia, nu doar şi-o reaminteşte, în sensul că plonjonul în
amintire e atît de adînc şi de ”imediat” încît pasajele reamintite par de-a
dreptul retrăite. Se întîmplă asta şi în cazul secvenţelor din copilărie şi
în cazul evocărilor (a bunicii, a bunicului, a tatălui etc.), dar mai ales
în cazul scenariilor casnice sau amoroase, cu şirul lor de idile pornite din
virtual şi eşuate în real (afară de ultima, mîntuitoare de toate
frustrările). E o ”poveste” autentică, cu ritm evenimenţial şi cu o analiză
retrospectivă care nu tinde să falsifice datele iniţiale ale realului. Ce-i
drept, viaţa lui Ionuţ Caragea şi are destulă materie epică, de la
performanţele sportive la exil şi reîntoarcere - un fir întins şi tensionat
pe de o parte de elanurile şi frustrările amoroase, pe de altă parte de
religia poeziei. E o biografie ”semnificativă”, nu doar cu epos, ci şi cu o
simbolistică a semnelor revelatoare. O biografie în care ”semnele” apar tot
mereu, ca şi cum ea ar fi pusă pe calea unui destin şi îndrumată într-acolo
de o putere care-i semnalizează poetului în toate momentele de cotitură sau
criză. Ionuţ Caragea e, din această perspectivă, un bun cititor de semne, pe
care, ce-i drept, le şi caută, le şi invocă, dar care i se şi oferă ori de
cîte ori el stă într-o răscruce existenţială. Iar asta se întîmplă de mai
multe ori, astfel încît aceste incidente revelatoare par să constituie o
suită de simboluri indicatoare şi manifestarea afectivă a unui ”magistru” de
sus; un fel de protecţie şi de îndrumare destinală. La orice derută
existenţială, această protecţie se epifanizează într-un indiciu salvator,
cum e posterul din staţia de metrou ”reprezentându-l pe Iisus crucificat” şi
al cărui mesaj”în franceză” era „Şi EL a donat“. Lectura semnelor e imediată
şi ea se traduce numaidecît într-o asumare existenţială, ca şi cum
revelaţiile ar aştepta doar să fie percepute spre a fi traduse într-un ethos
şi executate întocmai:”În acel moment ai avut revelaţia. Trebuia să urmezi
exemplul lui Iisus. Trebuia să te sacrifici în numele poeziei, trebuia să
ajungi un donator universal de cuvinte…”. Se-nţelege că această
promptitudine a semnalizărilor de sus şi această profuzie de semne îi induce
poetului o nelinişte (se şi întreabă ”De ce trebuia să fiu martorul tuturor
acelor revelaţii şi previziuni?”), bine plasată pînă la urmă într-un
sentiment de elecţiune: ”Unii oameni se roagă toată viaţa pentru un indiciu,
pentru un semn, iar eu mă lovesc la tot pasul de ele”. În astfel de condiţii
şi favoruri semnificante, nu-i de mirare că poetul se simte trimis în misie
şi că nu se dă în lături de la ea: ”Noul tău rol era acela de a stabili o
punte sufletească între oameni prin intermediul creaţiei artistice”. Un pic
de emfază a misiunii nu strică unui poet iar lui Ionuţ Caragea cu atît mai
puţin, mai ales că pare împins, mai cu voie, mai fără, la misionarismul
umanist al poeziei. (Şi nu numai al ei, căci revelaţia se traduce şi în
gesturi cotidiene, în acte şi fapte de viaţă). Revelaţiile de acest tip
manipulează şi conceptul poetic, împins şi el, pas cu pas, de la lirica
provocatoare şi ”epatantă” la cea de angoase iar de aici la cea confesivă şi
apoi la cea cu proiect de transfigurare şi salvare. Fireşte, la început şi
Ionuţ Caragea voia să fie ”cel mai mare” poet (măcar român), ambiţie pe cît
de deşartă, pe atît de întemeiată, cel puţin la pornire. Nici nu cred că se
poate porni fără un astfel de orgoliu. Evident că orice poet se consolează
după o vreme şi s-ar mulţumi să fie şi al o sutălea, oricît de delicat ar fi
momentul acestei consolări. Se consolează şi Ionuţ Caragea, printr-un sofism
eminent avantajos şi scoţînd din cauză orice posibilă ierarhizare:”Să fii
sincer şi apreciat pentru sinceritatea ta este mai important decât să fii
înconjurat de numeroşi adulatori pe care i-ai minţit constant, înşirând
cuvinte goale”. (Asta numaidecît, dar se poate considera poet cine face aşa
ceva?!). Pe ”sinceritate” şi sacrificiu pune Ionuţ Caragea mare bază (”În
numele poeziei mi-am riscat de foarte multe ori propria viaţă, punându-mi
scrisul înaintea problemelor de sănătate”), oricît de anacronic ar suna
aceste exigenţe maximaliste. Ele vor să fie însă rigori de ontologizare a
poeziei – şi aici poetul are tot dreptul şi toată dreptatea. Mai ales că el
crede şi în misiunea salvifică a poeziei, în puterea ei vindecătoare, nu
numai în ”acoperirea” ei existenţială:”Au fost atâtea experienţe de viaţă
conştientizate la maxim, devenind, mai apoi, poezie. Tot ceea ce ai scris
este o experienţă trăită, uşor înnobilată de metafore sau exprimată direct”.
Nu e rău că a fost aşa, deşi nu ce intră în poezie e important, ci doar ceea
ce iese. Dar pentru un poet”neştiutor care scria poezia exact aşa cum o
simţea şi cum o primea de la sursă” e un semn că încrederea în virtuţile
izbăvitoare ale poeziei e încă intactă. Ionuţ Caragea îşi subliniază, dar
îşi şi pune în valoare această inocenţă formativă (care se vede şi din
entuziasmul spontan cu care face din Daniel Corbu poetul său ”contemporan
favorit”, pentru că ar scrie ”o poezie mulată direct pe suflet”). În maniera
romantică a revărsării de suflet scrie, cu multă candoare confesivă, şi
Ionuţ Caragea, făcînd doar un pas de la trăire la scriere. În acest concept,
decepţiile sau înflăcărările se varsă direct în versuri iar filtrul dintre
trăit şi scris e tot mai subţire. Asta şi atunci cînd materia inspirativă o
constituie suferinţele, frustrările şi angoasele, şi atunci cînd poetica se
”pozitivizează” şi vede/simte miracole peste tot: ”Alexandra (una dintre
iubitele deceptive, n.n.) nu era singurul motiv care mă inspira. Totul era
poezie. Nu trebuia decât să fiu foarte atent la detalii şi să scriu”.
Fireşte, e un scris de poezie care sublimează trăiri, translează stări, sub
o vrajă nepricepută. Dar pe acest drum al limpezirii poetice survin şi
iluminări mai determinante, în care poetul se angajează şi programatic, nu
doar se lasă contaminat:”Înţelegând sensul existenţei mele, hotărâsem să
merg pe calea spirituală a poeziei. În intimitate cu Dumnezeu şi tot ce
înseamnă Dumnezeu, nu am fost niciodată singur”. De aici şi pînă la
dedicarea absolută pentru dragoste nu mai e decît un pas, pe care poetul îl
şi face: ”Considerai că a iubi şi a fi iubit sunt singurele ţeluri care
contează cu adevărat în viaţă, restul fiind doar nişte iluzii…”. Aşadar, de
la suferinţă la extaz, de la angoasă la iluminare şi de la elegie la imn ar
fi drumul pozitiv şi exemplar al poeziei. În orice caz, Ionuţ Caragea pe el
merge. Toate aceste stadii ale devenirii sunt nu atît ipostaze conceptuale
diverse (dar totuşi nuanţate, cu toate că pe fond avem acelaşi concept de
transpunere candidă a trăitului în scris), cît ipostaze atitudinale, un
grafic de schimbări pe care şi poezia îl urmează întocmai. Dialogul
autobiografic e presărat cu salturi în poezie, dar aceste intercalări de
poeme nu şi-au propus să fie o antologie ilustrativă pentru drumul parcurs
de Ionuţ Caragea; ele se produc acolo unde temperatura afectivă a
discursului anamnetic şi introspectiv pus pe două voci se ridică şi e nevoie
de o sublimare a lui. Poemele alese sunt ”ocazionale” ilustrative (fireşte,
fiind atît de legată de trăit, toată poezia lui Ionuţ Caragea e cumva
”ocazională”, determinată de precedenţa trăirii) pentru o situaţie
biografică sau pentru o temperatură de stare; dar şi, chiar dacă nu riguros,
marcaje de parcurs, urme ale metamorfozei. În acest sens, devine logic şi
imperativ ca ultimele ”citate” să marcheze stadiul ”pozitiv” al poeticii,
punctul de extaz dintre iubire, viaţă şi discurs: ”prin femeia pe care o
iubesc/ am redescoperit patria/ prin ea mi-am dat seama că sunt tînăr încă/
şi am un viitor/…// da, prin femeia pe care-o iubesc/ am redescoperit
scrisul/ atunci cînd credeam că nu se poate scrie/ decît din suferinţă şi
neîmplinire”. E un punct de coincidenţă spre care poezia lui Ionuţ Caragea a
tins mereu, dar la care a ajuns pe un drum accidentat (şi biografic, şi
poetic). Ar trebui să fie pragul dincolo de care nu mai poate urma decît
poezia ca beatificarea realului. Dar vom vedea cum va fi.
»
(Prof.
Univ. Dr. Alexandru
CISTELECAN,
în prefaţa volumului "Ascultă-ţi gândul şi împlineşte-ţi visele", 2016, şi
în
revista Familia,
2015)
Fragmentele de pe coperta a IV-a:
-
-
„Ascultă-ţi
gândul şi împlineşte-ţi visele!” este un roman autobiografic în care sunt
incluse evenimentele normale şi „paranormale” care m-au ajutat să-mi găsesc
drumul în viaţă şi au contribuit la formarea mea ca poet. Rolul cel mai
important în această carte îl deţine „Gândul meu”, o entitate care mi-a oferit
indicii preţioase, călăuzindu-mă în momentele de rătăcire şi salvându-mă de
nenumărate ori în confruntarea cu bolile, singurătatea şi moartea. Consider că
cititorii pot trage învăţăminte folositoare de pe urma experienţelor mele şi
se pot identifica uşor cu personajele principale, fiind vorba, la urma urmelor,
de sentimente autentice şi gânduri pe care le poate avea orişicine. Cred că
pentru noi toţi se poate întâmpla un miracol atunci când suntem atenţi şi
receptivi la ceea ce ni se comunică la nivel subtil, atât din exterior, cât şi
din interior. Nu trebuie decât să ne punem mereu întrebări, să căutăm soluţii
înspre binele nostru şi al celorlalţi, iar răspunsurile nu vor întârzia să
apară. (Ionuţ Caragea)
Ascultă-ţi gândul şi împlineşte-ţi visele! – cum se numeşte
cartea de faţă – e o reconstrucţie biografică scrupuloasă, asistată de o
memorie acută, aproape de verva detaliilor şi a preciziei, şi proiectată în
convenţia unui dialog introspectiv, un fel de divan, doar că nu al sufletului
cu trupul, ci al poetului cu propria conştiinţă (sau, cum zice autorul, cu
propriul ”gînd” ca daimon). (...) E o confesiune de sine cu miză decisivă pe ”sinceritate”,
pe acurateţea concretă a peripeţiilor şi pe interpretarea lor în orizontul
unui destin. Ionuţ Caragea îşi retrăieşte scriptural biografia, nu doar şi-o
reaminteşte, în sensul că plonjonul în amintire e atît de adînc şi de
”imediat” încît pasajele reamintite par de-a dreptul retrăite. (...) Dialogul
autobiografic e presărat cu salturi în poezie, dar aceste intercalări de poeme
nu şi-au propus să fie o antologie ilustrativă pentru drumul parcurs de Ionuţ
Caragea; ele se produc acolo unde temperatura afectivă a discursului anamnetic
şi introspectiv pus pe două voci se ridică şi e nevoie de o sublimare a lui.
(...) Aşadar, de la suferinţă la extaz, de la angoasă la iluminare şi de la
elegie la imn ar fi drumul pozitiv şi exemplar al poeziei. În orice caz, Ionuţ
Caragea pe el merge. (Al.
Cistelecan)
-
Extrase din romanul "Ascultă-ţi gândul şi împlineşte-ţi visele!"
"Viaţa este o continuă lecţie de zbor. Ea începe cu un zbor incredibil de
frumos în visul copilăriei, un vis de care vă veţi aduce aminte mereu. Apoi vă
cresc aripi imaginare când vă îndrăgostiţi, când priviţi cerul nopţii, când
alergaţi desculţi prin iarbă, când admiraţi păsările şi creştetul munţilor. Cu
toate acestea, în cea mai mare parte a ei, viaţa e un zbor cu aripi de plumb,
deoarece trebuie să le întindeţi o mână celor aflaţi în suferinţă sau trebuie
să vă ţineţi apropiaţii de mână când treceţi peste obstacole grele."
"Viaţa reală m-a învăţ un lucru trist: dacă-ţi cresc aripi, cei mai mulţi
dintre oameni nu te vor învăţa să zbori cu ele. Unii ţi le vor rupe, alţii îţi
vor spune să le ascunzi. Astfel le vei semăna mai bine, astfel vei deveni
solidar cu neputinţa lor. Aşa am ajuns să cred că cel mai greu pentru omul
care vrea să ajungă foarte sus nu este să înveţe zborul, ci să se desprindă de
cei care îl trag mereu în jos."
"Visele pe care le uitaţi, sufletul şi le aduce aminte. Atunci apar cuvintele,
iar voi vă odihniţi în ele."
"Unii oameni au fost meniţi să-i întâlneşti. Ei şi-au făcut apariţia în
momentele cheie şi ţi-au oferit nenumărate indicii. La rândul lor, şi ei aveau
nevoie de alte confirmări. Oamenii sunt oglinzi pentru imagini şi cuvinte, dar
şi ecouri pentru gândurile cele mai profunde. Atunci când bătăile inimii
strigă în zadar, atunci când ochii mint şi cuvintele îşi pierd înţelesul,
atunci când se ridică zidul de netrecut al indiferenţei, atunci apare ecoul
gândului tău cel mai profund, cel care îţi spune să crezi în tine, fără să te
îndoieşti nicio clipă de originea adevărului."
"Dragostea ne învaţă mereu să facem dragoste, dar până la dragoste sunt atâtea
lecţii despre comunicare... Cine sare peste aceste lecţii, nu va ajunge expert
în dragoste, ci în disimulări şi himere, iar omul pe care a pretins cândva că
l-a iubit va deveni un simplu accesoriu al vanităţii."
"Singurul obstacol era doar mintea ta care construia scenarii care de care mai
fanteziste. Aşa ai conchis că logica este refuzul unui om de a crede în gândul
său cel mai pur, în informaţia pe care o primeşte direct de la sursă…"
"Poezia ta s-a născut în spaţiul claustrării sufleteşti, în spaţiul în care
Boala şi Moartea îţi făceau propuneri indecente. Ai trecut prin luptă, zbatere,
frământare, rugăciune, supravieţuire, conştientizare… Cuvântul nu trebuia să
fie o armă, ci o cale de cunoaştere şi autocunoaştere. Ai descoperit că
templul iubirii se află în tine însuţi. Ai început să vezi lumea cu alţi ochi
şi să fii atent la detalii. Ai conştientizat frumosul din jurul tău, chiar
dacă acesta era aproape imperceptibil. Trebuia să le spui şi celorlalţi ce
înseamnă poezia. Noul tău rol era acela de a stabili o punte sufletească între
oameni prin intermediul creaţiei artistice. Ai fost la un pas de nenorocire şi
numai prin intervenţia mea ai reuşit să te schimbi."
"Când eşti dat afară din inima cuiva, doar cerul este suficient de încăpător
pentru rătăcirea ta, dar pentru că-ţi lipsesc aripile, lacrima este singurul
cer care încearcă forma inimii."
"Stăteai şi te întrebai deunăzi care ar fi dorinţa ta cea mai mare pe care
nici măcar Dumnezeu n-ar avea puterea să ţi-o împlinească. Şi atunci te-a
trăsnit un gând ce părea curată blasfemie: să-i iei locul marelui creator!
Erai sigur că nu va renunţa niciodată la poziţia lui supremă în faţa unui biet
muritor, dar, analizând şi mai bine situaţia, ţi-ai dat seama că şi pe asta o
face de fiecare dată când vă naşteţi şi când muriţi. Dumnezeu face schimb de
locuri cu oamenii si oamenii fac schimb de locuri cu Dumnezeu."
"Mulţi dintre cititori poate că nu vor înţelege mesajul meu sau îl vor
interpreta diferit, dar am lăsat mereu indicii şi porţi deschise, astfel încât
oricine să-şi poată face o casă trainică de vise şi speranţe în cuvintele mele.
Fiecare se poate descoperi şi tămădui pe sine. Şi să nu uite că trăim într-o
epocă în care iniţiativa şi exemplul personal trebuie să ia locul marii
discreţii şi gloriei postume."
"Oamenii care fug de singurătate, fug de şansa care li se oferă pentru a găsi
răspunsul la întrebările: cine sunt? ce caut? unde trebuie să ajung? ce mă
face cu adevărat fericit? Vorbind la superlativ despre propriile sentimente
sau folosind diverse trucuri care le scot în evidenţă aspectul fizic, ei vor
să-i atragă pe alţii care să le ofere răspunsul la aceste întrebări. Puţini
sunt cei care au găsit cele mai importante răspunsuri în singurătate, iar mai
apoi au atras, ca nişte magneţi, prin frumuseţea lor interioară, oameni de
aceeaşi valoare."
"Vine o vreme în viaţa asta scurtă şi complicată când trebuie să tragem o
linie şi să decidem ce trebuie făcut mai departe. O alegere necesară pentru a
evita monotonia cu care se scurg clipele, zilele, anii. Dar cât de greu este
să alegem atunci când inima şi mintea o apucă pe drumuri diferite!"
"Dragostea rămăsese întinsă ca un cadavru pe marginea drumului. Mă îndepărtam,
dar încă-i mai simţeam mirosul adus de vânt. Acelaşi vânt care nu demult îi
răsfira părul. Căutam prin creier ceva de care să mă agăţ. Căutam un cuvânt
sau o idee salvatoare, aşa cum caută gunoierul o bucată de pâine printre
resturi. Mi-era ruşine să urlu şi nici nu voiam să cer mila cuiva. Ştiam bine
că toţi m-ar arăta cu degetul, ca şi cum aş fi un neadaptat, un ciudat căruia,
în cel mai fericit caz, i se pregătea un loc la spitalul de alienaţi. Aceasta
era societatea perfectă în care îmi duceam veacul. Ţineam în mine durerea şi
încercam să fiu de folos cuiva, începând cu mine însumi. Trebuia să-i dau
vieţii un nou sens şi trebuia să lupt cu toate greutăţile care îmi aplecau
trupul la pământ. Îmi priveam umbra. Tăcută, impasibilă, mimându-mi
neputinţele. Oricâte fiinţe m-ar fi iubit, în contopirea noastră am fi fost
doar o singură umbră. Îmi închideam ochii şi mă scufundam în lumea gândurilor
mele, lăsând doar respiraţia şi bătăile inimii să-mi fie călăuze. Apoi zăream
un flux luminos, ca o autostradă cu multe benzi pe care treceau, în ambele
sensuri, cu viteze ameţitoare, oameni şi amintiri. Pe una din benzi îmi
recunoşteam dragostea. Aş fi vrut s-o ating, dar nu puteam trece dincolo.
Deodată, cineva te ridica la suprafaţă, fără voia ta. Pentru o clipă, nu mai
ştiai ce este vis şi ce este realitate. Inima îşi făcea munca silnică în
ocnele de sare ale durerilor tale lăuntrice şi mă întrebai: Ce facem cu restul
de iubire?"
"M-am cutremurat la auzul glasului tău. În interiorul meu se trezise aceeaşi
prezenţă străină şi totuşi familiară care mă salvase de multe ori în momentele
de cumpănă. Am ridicat ochi încet-încet până când s-au intersectat cu un afiş
publicitar pus pe peretele vagonului. Mesajul afişului m-a lăsat cu gura
căscată: „RÉALISE TES RÊVES” (Împlineşte-ţi visele)."
-
Fragmente din roman publicate în presa literară:
-
- 1.
Citeşte
un scurt fragment din capitolul II - "Indicii", publicat în revista
Observatorul din Toronto.
2.
Citeşte
un scurt fragment din
capitolul III - "O nouă viaţă", publicat în revista
Cetatea culurală, nr. 2, februarie 2016, pag. 53.
3.
Citeşte capitolul
IV - "Donator universal", publicat în revista LitArt, nr. 2,
februarie 2016, pag. 8
- 4.
Citeşte capitolul V - "În numele
poeziei", publicat în revista Luceafărul de seară.
-
- 6.
Citeşte capitolul VII - "O
despărţire dureroasă", publicat în revista Clipa din
SUA.
-
- 7.
Citeşte capitolul VIII
- "Patria la care mă întorc", publicat în revista
Boema din Galaţi, nr. 83, pag. 19.
-
- 7.
Citeşte capitolul IX - "Dragoste
și suferință", publicat în revista ASLRQ, nr. 6.
-
-
-
Scurtă prezentare a autorului
Ionuț
Caragea s‑a
născut pe 12 aprilie 1975 la Constanța. Din 2012 trăiește la Oradea.
Este poet, prozator, critic, editor, autor de aforisme și promotor
cultural. Este membru al Uniunii Scriitorilor din România, cofondator al
Asociației Scriitorilor de Limbă Română din Québec, membru al Societății
Poeților Francezi, membru al Societății Poeților și Artiștilor din
Franța etc. A fost premiat de trei ori la Paris de Societatea Poeților
Francezi. Volumul „Mon amour abyssal” a fost distins cu premiul
„François‑Victor Hugo”, volumul „J'habite la maison aux fenêtres
fermées” a obținut premiul „Mompezat”, iar volumul "Infecté par l'amour"
a obținut o diplomă de onoare. Alte trei premii au fost acordate de
Societatea Poeților și Artiștilor din Franța. Volumul „J'habite la
maison aux fenêtres fermées” a obținut premiul al doilea la marele
concurs „Henri Meillant” și premiul al treilea la marele concurs „Jenny
Alpha et Noël-Henri Villard”, iar volumul "Infecté par l'amour" a
obținut premiul al doilea la marele concurs „Jenny Alpha et Noël-Henri
Villard”. În 2021, primește premiul "Genius" pentru poezie și aforisme
din partea fundației Naji Naaman din Liban. Acest premiu a fost acordat
doar de patru ori în intervalul 2002-2021. A publicat peste 50 de cărți.
Este considerat de critica literară românească unul dintre liderii
generației poetice douămiiste, unii critici considerându-l chiar liderul
de necontestat al acestei generații. Totodată, este apreciat ca unul
dintre cei mai atipici și originali scriitori de care dispune în prezent
România. Criticul Theodor Codreanu consideră că Ionuț Caragea este unul
dintre cei mai înzestrați creatori ai ultimelor generații și cel mai
important poet al anaforei din lirica românească de azi. Biografia
detaliată: www.ionutcaragea.ro sau Wikipedia.
Un scurt remember
Desigur, şi Vezuviul îşi reproşează modul în care şi-a scuipat lava
peste oameni şi locuri, dar din cenuşa lui n-a renăscut pasărea cu aripi
de foc. Şi Marea noastră cea Neagră a făcut corăbiile ţăndări în
ghearele valurilor, a dat cu pescăruşii de ţărmuri sau a pus delfinii
să plângă, dar niciodată nu şi-a clătit voalul veşnic albastru în
lacrimile nevestelor şi ale pescăriţelor văduvite de furtuni. Nici
Dunărea nu şi-a schimbat cursul veşnic, întorcându-se din aval spre
amonte, origini iscate din germanica Pădurea-Neagră. Aheii, adesea
mârşavi şi puternici, au ars şi ruinat cetăţi vestite punând temeliile
altor noi culturi. Macedon, Ginghis Han, Hitler nebunul, Stalin etc. au
pângărit pământul cu hoardele lor cotropitoare şi aşa, tâlhăreşte, au
rămas în istorie. Numai dacii şi urmaşii lor şi-au apărat sărăcia şi
nevoile şi neamul cu spada lor de crez. Dar prin voia Celui de Sus,
spre muntele raţiunii cosmice, s‑a născut Hristos, dumnezeul pământean
care a schimbat din ţâţâni tarele lumii. Şi L-am bătut în cuie şi nu s-a
supărat. Atunci de ce s-ar supăra poetul Ionuţ Caragea, care ne
ameninţă că abandonează poezia? Minte! Poetul războiului cu
propriul gând din oglinda fermecată a minţii îşi propune un răgaz pentru
a se întoarce pe frontul suferinţelor. Spovedania lui este o palmă
menită să-i trezească pe cei care dorm cu volumele sale de poezie
romantică pe genunchi. Noi, mereu de veghe prin vămile vieţii, îl iertăm
şi vi-l divulgăm ca pe un cert ultrastrănepot de-al grecului Ulisse,
care încearcă să ne vâre în cetatea culturală un nou cal troian. Suntem
siguri că Ionuţ Caragea nu ne va trăda. El va renaşte din spuza
cuvintelor rătăcitoare şi va fi căpitanul unei noi generaţii prin
oceanele poeziei. Sic… non transit gloria mundi! (George
FILIP, în volumul „Gândul meu. Cum am devenit poet”)
La
drept vorbind, eu am cunoscut la început doar poeziile autorului, de pe
Google, acolo unde el s-a născut ca poet. Se pare că amândoi fiind din
zodia berbecului, deci persoane cu o intuiţie foarte ascuţită şi cu
multă iniţiativă, capabile să-i mobilizeze şi pe cei din jurul lor, am
avut din prima clipă încredere unul în celălalt, aşa încât colaborarea
noastră a dat fructe imediat. Abia după ce i-am publicat primele două
volume de poezii, l-am cunoscut şi personal, la o lansare de carte la
Iaşi, în martie 2007. Ulterior, ca într-un puzzle, s-a construit
încet-încet, cu fiecare volum, cu fiecare colaborare dusă la bun
sfârşit, şi o imagine a omului Ionuţ Caragea, pe măsură ce aşezam, când
şi când, câte o piesă, compunând un chip şi o istorie umană, un destin
ca al oricăruia dintre noi toţi, cei născuţi pe plaiul mioritic. (…) Din
start mi-a fost clar că Ionuţ Caragea nu se sfieşte să numească
realităţile sau să-şi exprime dragostea de locurile natale, că suferă de
dezrădăcinare, că întreţine o strânsă legătură cu divinitatea şi că
primele două teme sunt cu predilecţie moartea şi dragostea. De asemenea,
că are în sânge ştiinţa comunicării, nu numai prin cuvânt, ci, mai ales,
prin metafore. Într-un cuvânt, un potenţial mare poet. Cred că
aspectul naţional m-a impresionat în primul rând la acest tânăr
rugbist plecat în Canada înainte de vârsta la care românii îşi puneau
până mai ieri pentru prima dată întrebarea perfect justificată: „De ce
naiba mai stau aici în ţară, să-şi bată joc ăştia de mine?“ (…)
Al doilea lucru care mi-a plăcut la Ionuţ Caragea a fost
autenticitatea trăirilor sale poetice: într-o lume bolnavă de
plictiseală, acest tânăr avea de comunicat o mulţime de lucruri grave şi
îşi perfecţiona mereu mijloacele de comunicare poetică, experimentând
mereu alte şi alte mijloace pe care intuiţia sa le extrăgea,
lămurindu-le, din vastele sale lecturi, făcute într-o viteză de
necrezut, sau exploatând filonul nou al Internetului, al comunicării
virtuale, tehnicizate. (…) Al treilea lucru care mi-a plăcut la Ionuţ
Caragea a fost preocuparea extrem de atentă de a livra texte fără
greşeală: chiar dacă nu reuşeşte întotdeauna – errare humanum est
– măcar face tot ce-i stă în putinţă, ştiind instinctiv că
perseverare autem diabolicum. Este, pesemne, meritul anilor
petrecuţi în compania calculatorului, singurul dascăl capabil a ne
învăţa semenii că pentru a pretinde corectitudine trebuie mai întâi să
oferi corectitudine. Nu poţi cere cuiva care îţi face cinstea să te
citească să îţi treacă erorile cu vederea. Nu poţi pune într-o pagină de
Internet sau în paginile unei cărţi cuvinte stâlcite sau combinaţiile de
semne care au luat locul limbii române pe bloguri în ultima vreme. Sau
poţi s-o faci, dar aceasta denotă lipsă de respect pentru tine însuţi şi
pentru cititori. Or, Ionuţ Caragea, fost sportiv de performanţă,
autoconvertit în om de litere, ar putea să constituie şi astăzi un
exemplu pentru alte persoane, cu studii foarte înalte, cu titluri foarte
înzorzonate, care mi-au dat spre publicare, la o editură sau alta,
manuscrise aflându-se într-un hal fără de hal. Şi nu mă refer numai la
erori de dactilografiere, ci şi la o minimă documentare înainte de a
pune pe hârtie un text. (…) Ionuţ Caragea m-a anunţat în mai 2011 că
publică ultimul său volum de poezie. M-am gândit imediat la ce e
mai rău, apoi, aflând că nu-i grav bolnav de nimic, m-am liniştit: aşa-s
poeţii… au sindromul mal-aimé… Mi-am zis: când îl va bântui
iarăşi muza pe înserat, nu va mai avea încotro şi va cresta din nou vena
născătoare de poezie, ca donator universal ce este… (Dumitru
SCORŢANU, în volumul „Gândul meu. Cum am devenit poet”)
Atunci
când mi-am deschis calculatorul, într-o seară, cu ceva ani în urmă, fără
voie m-am trezit cu mâna protejându-mi ficatul: "...Vezicula biliară
îmi explodează / În fabrica de spume amare, / Călăreţ spaţial mă pierd /
În galopuri de anorexie mintală...". Durerea, alunecând ca pe un fir
invizibil, mi se transfera şi mie. Aşa am ajuns să-l cunosc pe autorul
poemului "Delirium Tremens", poem care avea să dea, ceva mai
târziu, titlul volumului cu care Ionuţ Caragea îşi începea peregrinajul
în lumea literară, şi aşa a început o colaborare care a culminat cu
fondarea Asociaţiei Scriitorilor de Limbă Română din Québec (ASLRQ). Am
stat de vorbă cu el, la telefon sau tête-à-tête, de nenumărate ori;
împreună am sprijinit şi coordonat editări şi lansări de cărţi, am
participat la festivaluri internaţionale de poezie şi totuşi, fiind
întrebat dacă îl cunosc pe Ionuţ Caragea, n-aş şti ce să vă răspund. A
fost şi rămâne pentru mine o enigmă. (…) Dacă pentru Schopenhauer "singurătatea
e soarta spiritelor superioare", pentru autorul nostru ea devine un
modus vivendi. Se revoltă împotriva ei, dar nu poate trăi fără ea.
Asemenea unui schimnic, retras în chilia lui, poetul îmbrăţişează
meditaţia, răscoleşte adâncurile şi aşterne pe hârtie adevăruri cu
încărcătura unei experienţe de viaţă care desfide vârsta.
Canalele de comunicare ale poetului sunt larg deschise către toate
sursele de inspiraţie şi redirecţionate cu o neaşteptată francheţe către
publicul cititor. De unde, de altfel, ar fi fost posibilă apariţia
editorială a peste 20 de volume într-un timp istoric atât de scurt?
Combinarea temelor sale majore cu înstrăinarea fizică, cu îndepărtarea
dureroasă de elementul de origine, îi dă autorului capacitatea de a-şi
dezvălui temerile şi angoasele, frustrările şi speranţele, cu o
înlesnire de invidiat. Nimic sadic, nimic lugubru, nimic şocant; doar
inima sa sinceră oferită ca ofrandă cititorului! (…) "Din jale s-a
întrupat Electra" afirma Eugene O'Neill. În cazul lui Ionuţ Caragea,
Electra se lăsa aşteptată. Singurătatea, cu tendinţa ei
narcisistă, părea că îi acaparează, pas cu pas, sufletul. Întrebarea se
punea firesc: până când? Momentul adevărului nu mai era departe…
Electra se afla la orizont! (…) Afirmam, nu demult, într-un scurt
comentariu, că poezia lui Ionuţ Caragea este o realitate pe care nu poţi
să te faci că n-o vezi; iar într-o postfaţă, a uneia dintre cărţile
sale, că singurătatea lui este singurătatea alergătorului de cursă
lungă. "O cursă cu finiş amăgitor la fiecare durere", după cum
mărturisea autorul în poemul "Ah, viaţă..." din volumul "Absenţa
a ceea ce suntem". De data aceasta, voind să se contrazică şi să
deşire, cu pieptul dezgolit, toate iluziile argonautice,
alergătorul face un salt peste ocean şi "aterizează" în patria sa,
destăinuindu-ni-se: "patria la care mă întorc / este femeia pe care o
iubesc". (Adrian ERBICEANU, în volumul
„Patria la care mă întorc”)
Notă:
Romanul "Ascultă-ţi gândul
şi împlineşte-ţi visele" este varianta extinsă şi revizuită a romanului
"Gândul
meu. Cum am devenit poet"