Ionuţ Caragea - "Discipolii zeilor de altădată"
(Roman SF)
Roman tradus
şi publicat în S.U.A. la editura Wildside Press (ed.
Wildside Press)
Toate
drepturile asupra conţinutului romanului îi aparţin Autorului.
Cititorii pot beneficia de lectura gratuită a acestui roman AICI.
Aprecieri despre
proza SF a lui Ionuţ Caragea:
AICI
Janos
Miklos - Lumea lui Uezen (imagini inspirate din romanul SF al lui Ionuţ Caragea
- "Discipolii zeilor de altădată"):
AICI
Janos
Miklos - creatorul Jocului PC "World of Uezen," joc inspirat din romanul Uezen (Discipolii
zeilor de altădată) : Pagina
jocului şi download-uri AICI
Prezentarea
romanului "Discipolii zeilor de altădată" pe Youtube
Editura
eLiteratura din Bucureşti a publicat în
august 2015 romanul SF "Discipolii
zeilor de altădată", semnat de Ionuţ
Caragea. Romanul de 198 pagini
este o ediţie revizuită a seriei „Uezen” (Uezen şi alte povestiri,
Conştiinţa lui Uezen şi Echilibrul lumilor, ed. Fides, 2010-2011), având
în plus şi o continuare de două capitole. Prefaţa este semnată de criticul
literar Maria-Ana Tupan,
iar ilustraţia copertei a fost realizată de graficianul
Miklós János Dénes.
Romanul se poate comanda de la editura
eLiteratura (e-mail: office@epublishers.info),
de pe
EMAGsaude lalibrăria
Coresi,librăria Delfin
etc. Alte cărţi
de Ionuţ Caragea:
www.ionutcaragea.ro
Scurtă
prezentare a autorului
Ionuț Caragea s-a născut pe 12 aprilie 1975 la Constanța. Este poet,
prozator, critic, editor, autor de aforisme și promotor cultural. Este
membru al Uniunii Scriitorilor din România, cofondator şi vicepreședinte
al Asociației Scriitorilor de Limbă Română din Québec, membru al
Societății Poeților Francezi, membru al Societății Poeților și
Artiștilor din Franța etc. Deține numeroase premii naționale sau
internaționale pentru poezie, aforisme, critică literară și proză scurtă.
Cărțile sale de poezie au fost premiate de mai multe ori de Societatea
Poeților Francezi și de Societatea Poeților și Artiștilor din Franța.
Academicianul Giovanni Dotoli, una dintre personalitățile marcante ale
Francofoniei, consideră că Ionuț Caragea este un poet care onorează
România și literatura europeană.
A publicat peste 50 de cărți. Este considerat de critica literară
românească unul dintre liderii generației poetice douămiiste, unii
critici considerându-l chiar liderul de necontestat al acestei generații.
Totodată, este apreciat ca unul dintre cei mai atipici și originali
scriitori de care dispune în prezent România. Criticul Theodor Codreanu
consideră că Ionuț Caragea este unul dintre cei mai înzestrați creatori
ai ultimelor generații și cel mai important poet al anaforei din lirica
românească de azi.
„Uezen”, romanul ştiinţifico-fantastic al lui Ionuţ
Caragea, a fost publicat între anii 2010 şi 2011 în România, sub formă
de trilogie, la editura Fides din Iaşi. Romanul a fost tradus ulterior
în limba engleză şi publicat în 2012 la editura americană Wildside
Press, sub pseudonimul Snowdon King. Criticul literar Mircea Opriţă
considera în 2015 că romanul "Uezen" este una dintre cărţile prin care
se deschide calea către o posibilă schimbare de generaţii în lumea SF-ului
românesc contemporan. Referindu-se la conţinutul romanului, acelaşi
critic afirma în 2014 că fresca galactică descrisă în romanul pus sub
emblema Uezen este tributară operelor spaţiale comune..., soluţia de
rafinament încercată de Ionuţ Caragea presupunând o simbioză a motivelor
SF „de consum” cu speculaţia metafizică în descendenţă biblică. Criticul
mai considera că erudiţia în materie e concurată doar de strategia lui
Ionuţ Caragea – în care îl serveşte şi simţul poetic, şi detaşarea
ironică – de a estompa tiparele miturilor de referinţă, încurcând
personajele biblice cu cele tolkieniene, bunăoară, sau optând pentru o
cosmologie cu denumiri ce amintesc de Frank Herbert... Totuşi, despre
romanul Uezen au existat diverse opinii scrise şi de alţi critici
literari: Maria Ana Tupan, Theodor Codreanu, Ionel Bota, Ion
Pachia-Tatomirescu, Adrian Botez etc. Dintre aceştia, Maria Ana Tupan
consideră că romanul aparţine Noului Val de SF, în accepţiunea lansată
de Judith Merrill în anii ’60, de ficţiune speculativă, criticul
referindu-se la povestiri menite să exploreze şi să descopere, prin
proiecţie, extrapolare, analogie, experiment ipotetic pe hârtie, ceva
despre natura omului, universului, realităţii. Maria Ana Tupan afirmă că
autorul lui Uezen compensează caracterul futurist al peisajului,
recuzitei, tehnologiei genetice şi al zborurilor intergalactice prin
familiaritatea analogiilor (de obicei, răsturnate, negative) cu o
tradiţie esoterică de diverse provenienţe: biblică, hermetică, gnostică…
Theodor Codreanu este un alt critic care a analizat romanul Uezen,
acesta considerând că stilul prozatorului este remarcabil prin economia
mijloacelor de expresie, reuşind să fie expresiv prin sprinteneala
cuvântului şi prin dramatism dialogic, punând, în acelaşi timp, la lucru
un idiom science-fiction care nu abuzează de ermetism scientist.
Criticul mai afirmă că partea originală a imaginarului lui Ionuţ Caragea
constă în viziunea unui univers postapocaliptic, transmundan,
transportat integral în virtualitate, ca supremă inconsistenţă
ontologică. În august 2015, Ionuţ Caragea publică la editura eLiteratura
din Bucureşti, versiunea revizuită şi extinsă cu două capitole a seriei
Uezen, purtând titlul "Discipolii zeilor de altădată". Despre romanul „Discipolii
zeilor de altădată” se pronunţă şi criticul Cătălin Badea-Gheracostea în
revista Observator cultural, afirmând că Ionuţ Caragea reuşeşte cel
puţin două lucruri în cartea sa: în nici 180 de pagini conduce cu
inteligenţă, departe de tezisme şi preţiozităţi, personajele sale în
epuizarea logică a subiectului filozofic, simultan cu a menţine
tensiunea narativă prin jocul de planuri şi proporţia judicioasă între
aventură şi dialog. Ionuţ Caragea a scris şi proză scurtă
ştiinţifico-fantastică, fiind printre laureaţi la trei ediţii
consecutive (2007, 2008, 2009) ale concursului Helion din Timişoara, la
prima ediţie a Concursului de Proză Umoristică SF, organizat de acelaşi
club în 2016, şi la ediţia din 2016 a concursului naţional "România
peste 100 de ani", organizat în cadrul ROMCON-ului de Asociaţia Română a
Cluburilor şi Autorilor de Science-Fiction. Povestirile sale SF au fost publicate de-a lungul
anilor în revista Helion, în "Almanah Science Fiction 2008" (România),
în almanahul SCI-FI Freedom (S.U.A.), cât şi în antologia care cuprinde
autori reprezentativi de proză scurtă din România, intitulată „Alertă de
grad zero în proza scurtă românească actuală”, lucrare publicată de
editura Herg Benet în 2011. (Sursa:
Wikipedia)
Despre ştiinţă cu un grăunte de fantezie...
(prefaţă)
Publicat iniţial sub forma unei trilogii (Uezen şi
alte povestiri, Conştiinţa lui Uezen, Echilibrul lumilor) la editura FIDES
din Iaşi în 2010-2011, romanul Uezen de Ionuţ Caragea (actualmente
Discipolii zeilor de altădată) a fost tradus de Petru Iamandi pentru
Editura Wildside Press, unde a apărut sub pseudonimul Snowdon King în
2012. Romanul aparţine Noului Val de SF, în accepţiunea lansată de
Judith Merril în anii ’60, de “ficţiune speculativă”: povestiri menite să
exploreze şi să descopere, prin proiecţie, extrapolare, analogie,
experiment ipotetic pe hârtie, ceva despre natura omului, universului,
realităţii. Autorul lui Uezen compensează caracterul futurist al peisajului, recuzitei,
tehnologiei genetice şi al zborurilor intergalactice prin familiaritatea
analogiilor (de obicei, răsturnate, negative) cu o tradiţie esoterică de
diverse provenienţe: biblică, hermetică, gnostică…
La nivelul cuantic al experimentelor genetice şi al transformărilor de
personalitate, Dumnezeu însuşi apare fragmentat; Uezen şi perechea sa,
Mud, sunt anagrama lui Dum-nezeu, moştenind trupul de lumină şi o
cvasi-nemurire, prin re-producere (informatică, genetică, simulată).
Protagonistul romanului, Lerman, pleacă în căutarea lui pe un drum
iniţiatic (lernen/ lehren: a învăţa) presărat cu cadavrele predecesorilor,
care au eşuat asemeni căutătorilor Graalului din ciclul arthurian,
deoarece au fost nevrednici. Lerman e alesul, care, tentat ca şi Hercule
din Memorabilia lui Xenofon, face alegerea corectă, refuzând smaraldele
bogăţiei în favoarea înţelepciunii. Am putea compara dilema din miezul acestei intrigi cu
reevaluarea condiţiei umane în lumina teoriilor eredităţii de la sfârşitul
secolului al nouăsprezecelea. Zola sau Thomas Hardy, care doreau să scrie
“roman ştiinţific”, se confruntau cu dificultatea de a crea personaje
înzestrate cu liberul arbitru ce defineşte condiţia umană şi, în acelaşi
timp, determinate în mod absolut de factori genetici. Aşa cum Tess refuză
să ştie ceva despre strămoşi, pentru a nu descoperi că repetă viaţa
altcuiva, citim şi în Uezen o declaraţie de independenţă a unei… clone
faţă de originalul său, clamându-şi dreptul la destin diferit, propriu.
Identitatea speciei umane nu rezidă în biologie, ci ţine de cultură:
relaţii instituţionale, comportament etic. Clonele, ca şi prototipurile,
sunt inserate în discursuri ale drepturilor juridice şi politice:
“Comitetul de Bioetică al Vechii Federaţii căzuse de acord cu organismele
Noii Federaţii din Laponia ca toate clonele să capete drepturi egale în
societate şi în faţa legii. [...] Clonele aveau acces la istorie, cultură,
religie şi întregul sistem de educaţie.” Natura e mereu la sine, totul se petrece aidoma, iar şi iar,
ca în această reluare a catastrofei de la Pompei: „Însă într-una din zile,
după prima super-erupţie a vulcanului, gazele toxice au ucis toate
vietăţile insulei… După mii de ani, încă se mai vedeau oasele lisdarilor
din temniţe sau din templele religioase, amintind de vizita neaşteptată a
morţii.” Lumina e înconjurată de întuneric, sună un citat din Vergiliu,
iar civilizaţia suprapusă naturii prin muncă georgică e periodic invadată
de irupţiile iraţionale, instinctuale şi violente ale celei din urmă,
incomplet eradicată. Atavismul, regresia merg înapoi până la le(m)urieni -
evocaţi de războinicii galactici - acele primate din care au evoluat
maimuţele. Degradarea omului, care se crezuse asemeni zeilor, în teoriile
darwiniste atinge un nivel grotesc. Dimpotrivă, ştiinţa e terenul cel mai instabil, în viitor
devenind, de exemplu, posibil, ceea ce noi numim principiul incertitudinii
(incapacitatea de a calcula simultan locul şi impulsul unei particule): „Văd
detalii şi modele pe care alţii nu le văd. Sub influenţa unei cantităţi
mari de droguri se pot interconecta mental, creând un creier uriaş,
capabil să suporte eventualele pierderi din „reţea“. Pot şti poziţia şi
viteza fiecărei particule din subspaţiu şi pot prezice corect toate
interacţiunile dintre ele pentru fiecare moment. Astfel calculează cu
exactitate traiectoria către destinaţie.” Omul e o fiinţă imperfectă, spre
deosebire de Dumnezeu, din care cauză creaţiile sale înseamnă schimbare,
progres, creatura putând spune oricând creatorului său, ca în Frankenstein
de Mary Shelley: „M-ai creat mai puternic decât tine”. Uezen şi Mud,
emanaţii ale Zeului Absolut, Democles, pot crea holograma unui Eden, dar
atât ei cât şi noua planetă sunt vulnerabili, perisabili. Printre experimente genetice nebuneşti, care reifică noţiunea
de om şi o degradează în regimul comutabilităţii, printre tare potenţate
tehnologic ale societăţii noastre alienate de droguri şi pornografie şi
ameninţate cu dispariţia de hipertehnologii militare, adevărata natură
umană rămâne să fie definită în termeni etici moşteniţi de la Socrate.
Piatra de încercare e alegerea: ”liberul arbitru, necesitatea adevărului,
asumarea responsabilităţii şi capacitatea fiecăruia de a se autodepăşi”.
Asocieri subtile, de exemplu între pământul pârjolit de steaua roşie Uta’h
şi uzinele de androizi Raptor şi Eldena, ne fac să ne gândim, nu la
progres, ci la regresie către devoratorul Utahraptor din cretacic, devenit
model al Elenei într-un Eden inversat (planeta Nede). Plecat din Zayon în căutare de smaralde (simbolizând piatra
verde, filosofală a alchimiştilor, Tabla de Smarald a hermeticilor),
Lerman întruchipează omenirea. Nepotul lui Oshua şi Adama (inversare a
sexelor, între Joshua, urmaşul lui Moise şi Adam), fiul lui Tobiah şi al
Leniei (contopirea tradiţiiilor biblice şi greceşti), războinicul în
versiunea Prinţului Zăpezii din Elder Scrolls (mitologia jocurilor video
din zilele noastre ) peregrinează între Zayonul biblic şi Edenul mereu
pierdut şi iar câştigat, într-o geografie planetară situată la mijloc de
Celestia şi Obscuris şi disputată de Democles, zeul luminii, şi Z’Davaar,
stăpânul întunericului. Uezen îl învaţă pe fiul lui Lerman, Namur, că noua
ipostază a răului e transferul de conştiinţă, inocularea unor idei în
minţile oamenilor pe care aceştia şi le însuşesc necritic, devenind robii
lor. Iată de ce finalul, modelat pe Apocalipsa Sfântului Ioan, aduce în
scenă pe Ethiel (Etaiel), un înger al înţelepciunii şi învăţăturii
esoterice, al cărui nume divin a fost obţinut prin combinarea a 72 de
litere din trei versuri din Exodus (Cap. Versetele 19, 20, 21) referitoare
la salvarea israeliţilor de egiptenii care-i urmăreau. Autorul pare astfel
să sugereze că zgomotul de ape mari din Apocalipsa este cel produs de
marea despicată de Dumnezeu pentru a-şi salva poporul ales. Ethiel îl
înlocuieşte pe Isus/ Mielul din Noul Testament: „Peste câteva minute se
auzi un nou bubuit de tunete puternice şi se deschise o altă fisură prin
care trecea marele înger Ethiel, care avea glasul ca un vuiet de ape
dezlănţuite. Din spatele aripii sale stângi ieşea o sabie ascuţită, cu
două tăişuri, cu care se lupta împotriva îngerilor răzvrătiţi”. În plan istoric, omenirea îşi poate regăsi căminul, „Noul
Destin”, realizând că zeii tehnologiei distrug lumea în care trăim, că „doar
meditaţiile sunt menite să elibereze sufletul, în timp ce ştiinţa caută să
transforme fiinţa umană într-un avatar cibernetic...” Maşinile au
capacitatea de a interrelaţiona cu utilizatorul, dezumanizându-l,
transformându-l într-un produs hibrid, jumătate om-jumătate maşină. Folosind scenariul biblic drept cadru de referinţă al unei
bune părţi din umanitate, Ionuţ Caragea a refuzat să dea Ştiinţei, mai
ales celei aliate cu Puterea, tributul pretins, precum scriitorii
naturalişti ai secolului trecut. Dragonul numit maşinărie nu va fi
niciodată mai puternic decât răul sădit într-o minte de om. Sau, dacă mă gândesc la salvatorii săbiilor, decât Binele.
Democles, stăpânul Celestiei, a creat primele fiinţe umanoide pe planeta
Eden, oferindu-le darul nemuririi. Edenienii urmau ascensiunea pe calea
luminii şi răspândeau viaţa în univers. Dar, odată cu transformarea
soarelui Uta’H în stea roşie, edenienii încep să se îmbolnăvească şi să
moară. Pentru a preveni totala dispariţie, construiesc Arka şi trec prin
Megara, cea mai apropiată gaură de vierme. Însă foarte puţini ajung la
noua destinaţie. Anuk, unul dintre supravieţuitori, se supune ordinelor lui Z’Davaar,
stăpânul întunericului, şi începe distrugerea celorlalţi edenieni,
încercând s-o readucă la viaţă pe Asiria, iubita sa care murise pe timpul
călătoriei. Numai pământeanul Lerman Kruger, exilat pe Nede, o planetă
deşertică, are puterea să se împotrivească armatei lui Anuk, având
sprijinul edenienilor Mud şi Uezen… Pe timpul unei bătălii spaţiale din apropierea planetei Nede, apare fisura
dintre universul material şi lumea de apoi, provocată de arma fără
precedent a pământenilor: bomba cu suflete. Astfel, universul este invadat
de creaturile întunericului - umbrele şi demonii din Obscuris şi
Purgatoriu - acestea fiind urmărite de îngerii conduşi de Ethiel, mâna
dreaptă a lui Democles… „Discipolii zeilor de altădată” este un roman science-fiction despre
trecutul, prezentul şi viitorul unui univers recreat în întregime de un
autor cu imaginaţie debordantă, în care realul, virtualul şi mitologia se
împletesc armonios, pe fondul unei fascinante analize psiho-filozofice.
Este una din puţinele cărţi serioase ale genului din România, carte care a
confirmat şi peste ocean, fiind tradusă şi publicată la o editură
americană de prestigiu.